Emmanuel Villaume, hudební ředitel a šéfdirigent

A3 Jakub Hrůša a Kateřina Kněžíková

Orchestrální cyklus (A)

Ludwig van Beethoven / Bohuslav Martinů / Wolfgang Amadeus Mozart. Kateřina Kněžíková (soprán), Dvořákovo trio, Jakub Hrůša (dirigent)

 

Ludwig van Beethoven: Leonora III, předehra
Ludwig van Beethoven: árie Marzelliny „O, wär' ich schon mit dir vereint"
Bohuslav Martinů: Koncert pro klavírní trio a smyčcový orchestr H. 231
Bohuslav Martinů: Concertino pro klavírní trio a smyčcový orchestr H. 232
Wolfgang Amadeus Mozart: „Bella mia fiamma, addio“ KV 528
Ludwig van Beethoven: Předehra k opeře Fidelio

Kateřina Kněžíková, soprán
Dvořákovo trio
Jakub Hrůša, dirigent

 

Vynikající Dvořákovo trio se představilo mimo jiné na festivalech Dresdner Musikfestspiele a Styriarte Graz, v komorní sezoně Berlínské filharmonie, Šanghaji, Hong Kongu, Singapuru či Bankoku. 

 

Fidelio. Beethovenova jediná opera. Pracoval na ní dvanáct let. Příběh podpořený vznešenou i vášnivou hudbou vypráví o politickém vězni a jeho ženě, která se ho odhodlá v mužském převleku osvobodit. Fidelio bývá charakterizován jako oslava manželské lásky, jako vyjádření touhy po hluboké lásce dokonalé ženy, které se Beethovenovi v životě nedostalo. Beethoven vytvořil k různým verzím hned několik předeher, z nichž třetí „Leonora“ se dnes hrává před posledním obrazem.

Po boku Smetany, Dvořáka a Janáčka patří Martinů – stojící na opačném uměleckém pólu než evropská avantgarda druhé poloviny 20. století – ke klíčovým postavám novodobé historie české hudby. Program přináší dvě jeho kompozice pro stejné obsazení a ze stejného roku. Koncert pro klavírní trio se smyčcovým orchestrem vznikl na Velikonoce v roce 1933. Na základě připomínek z nakladatelství však Martinů skladbu uložil do šuplíku a napsal jinou, která uspěla bez už výhrad. Nazval ji Concertino. Má stejný počet vět a stejnou počáteční tóninu C. Oba opusy vykazují typické znaky neoklasicismu, jsou koncipovány jako barokní concerto grosso, ale motivicky nejsou vůbec totožné. Concertino ze srpna 1933 je plné života, kompozičně dokonale propracované do každého detailu. Premiéru mělo v provedení Tria Hongrois, Basilejského komorního orchestru a dirigenta Paula Sachera. Partitura odložené skladby se našla až v 60. letech a od premiéry v Lucernu až dodnes jde o dílo hrané podstatně méně často.

Vznik koncertní árie Bella mia fiamma, addio – Sbohem, můj krásný plameni – se váže k Mozartovým pražským návštěvám. Jde téměř o operní scénu – virtuózní, ale především emocionálně vypjatou, plnou vřelého a ryzího citu. Mozart ji napsal po premiéře Dona Giovanniho pro manželku svého hostitele, zpěvačku Josefinu Duškovou. 

V rámci večera se představí výjimeční umělci. Orchestr povede jeho bývalý šéfdirigent Jakub Hrůša, jenž nedávno debutoval na BBC Proms v Londýně. Sólového pěveckého partu se ujme Kateřina Kněžíková, která oslnila s PKF – Prague Philharmonia v červnu v Brahmsovo Německém requiem. V Martinů se představí vynikající Dvořákovo trio ve složení Jan Fišer, Tomáš Jamník a Ivo Kahánek.

 

Délka koncertu 2h10, koncert s přestávkou 

Donátorská vstupenka 3000 Kč
Ceny vstupenek: 900/760/580/SL+E390/ST150

 

 

Zpět na seznam koncertů