25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
vyhledat
krása dneška S

Berger. Parsch. Górecki. Pärt

S4
Berger. Parsch. Górecki. Pärt

1988: Spiritualita hudby východního bloku konce 80. let na pozadí pádu totalitních režimů. Sametová revoluce a zákulisí polistopadového vývoje.

ROMAN BERGER Soft November Music pro sólový klavír
ARNOŠT PARSCH Tichá krajina pro bicí nástroje a ansámbl
ARVO PÄRT Fratres pro housle a klavír
HENRYK GÓRECKI Kleines Requiem für eine Polka op. 66

 

Daniel Wiesnerklavír Jan Fišerhousle
PKF — Prague Philharmonia
Pavel Šnajdrdirigent
hosté: Petr Blažek & Pavel Šnajdr
Michaela Vostřelovámoderátor

500 | 350 Kč (senioři 65+) | 200 Kč (studenti a děti do 15 let) | donátorská vstupenka 2 000 Kč

 

Pavel Rehberger bicí nástroje
Nejen velké koncertní sály, ale i netradiční prostory s nádhernou akustikou, jakými je České muzeum hudby, se dokáží naplnit nevšedními hudebními zážitky. Pohlceni mysteriózní hudbou nás Slovanů se vrátíme do vzrušených vod východní Evropy konce 80. a začátku 90. let minulého století.

Čtvrté setkání spojuje autory bývalého východního bloku — Česka, Slovenska, Polska a Pobaltí. Zazní jedna z nejpůsobivějších skladeb Henryka Góreckého Kleines Requiem für eine Polka, ve které autor podle svých slov vyjádřil smutek nad rozdělením Československa v roce 1993. Tento duet houslí a klavíru se dnes považuje za jednu z nejpůsobivějších pasáží celého Goreckého díla. Na koncertě bude uvedena v českém prostředí téměř neznámá skladba Romana Bergera Soft November Music, komponovaná pod dojmem listopadových událostí roku 1989. Vrcholem večera bude poslední verze Pärtových Fratres z roku 1983 pro sólové housle, smyčcový orchestr, claves a basový buben. Fratres vznikly v době pro Parta velmi pohnuté. První verzi píše ještě v rodném Estonsku, ze kterého v roce 1980 emigruje nejprve do Vídně a o rok později do Západního Berlína. Cely večer jako by lemovala Pärtova slova: „Před vzkříšením se musí zemřít. Předtím, než se něco řekne, nemělo by se říkat nic.“

V rámci koncertu pro diváky připravujeme ve spolupráci se společností Mountfield RELAXAČNÍ ZÓNU. Přijďte se posadit do lehátek, houpaček a pod slunečníky!

 

 

Daniel Wiesner

Daniel Wiesner je vítězem Skotské mezinárodní klavírní soutěže v Glasgow (1990) a nositelem ceny ze soutěže Vianna da Motta v Lisabonu. Jako sólista a vyhledávaný komorní hráč vystoupil na koncertech ve většině evropských zemí a také v USA, Japonsku a Jordánsku. Je členem několika komorních souborů, mimo jiné souboru In modo camerale, který v roce 1996 získal „Cenu Českého spolku pro komorní hudbu“ a v témže roce se stal finalistou prestižní Mezinárodní soutěže komorní hudby v japonské Ósace. Intenzivně se věnuje interpretaci soudobé hudby, zvláště české, kterou často premiéruje. Natáčel pro Panton, Studio Matouš, vydavatelství Triga nebo Bonton. Pravidelně nahrává pro Český rozhlas. Jako sólista vystupuje s předními českými orchestry (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK a další). V roce 2009 obdržel „Cenu České hudební rady“ za vynikající interpretaci soudobé hudby a propagaci české tvorby. V letech 2008—2013 vyučoval hlavní obor klavír na Konzervatoři v Pardubicích. Od roku 2012 působí na oddělení klavírní spolupráce na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze.

 

Jan Fišer

Koncertní mistr PKF — Prague Philharmonia Jan Fišer patří mezi přední mladé české houslisty. Vítěz řady prestižních soutěží (Kocianova houslová soutěž, Concertino Praga, Tribuna mladých hudebníků UNESCO) koncertoval kromě České republiky například v Německu, Rakousku, Slovensku, Itálii, Francii, Japonsku a Spojených státech amerických. Jako sólista vystoupil s Českým národním symfonickým orchestrem, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií B. Martinů Zlín, Severočeskou filharmonií Teplice či Karlovarským symfonickým orchestrem, představil se na hudebních festivalech ve Švýcarsku (Murten Classics), Španělsku (Pau Casals International Music Festival) či USA (Brevard Music Festival). V oblasti komorní hudby tvoří spolu s klavíristou Ivo Kahánkem a violoncellistou Tomášem Jamníkem Dvořákovo trio, jeden z nejúspěšnějších současných českých komorních souborů. Jan Fišer nahrává pro televizi a rozhlas, jako jeden z pěti laureátů se také podílel na CD Pocta Jaroslavu Kocianovi k výročí 40. ročníku Kocianovy mezinárodní houslové soutěže.

 

PKF—Prague Philharmonia

PKF — Prague Philharmonia vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka pod názvem Pražská komorní filharmonie. Od počátku sezony 2015—2016 stojí v jejím čele francouzský dirigent Emmanuel Villaume. Za dobu své existence vystoupila s celou plejádou světoznámých dirigentů a sólistů: Christopherem Hogwoodem, Jakubem Hrůšou, Julianem Rachlinem, Marthou Argerich, Jefimem Bronfmanem, Andrásem Schiffem, Sarah Chang, Isabelle Faust, Gáborem Boldoczkim, Lucianem Pavarottim, Dianou Damrau, Annou Netrebko, Plácidem Domingem, Elinou Garančou, Juanem Diegem Flórezem, Thomasem Hampsonem a řadou dalších. Je pravidelně zvána na mezinárodní hudební festivaly a vystupuje v předních světových sálech (BBC Proms, Dresdner Musikfestspiele, MITO Settembre Musica, Pražské jaro, Festspielhaus Baden Baden, Elbphilharmonie Hamburk, Gasteig Mnichov, Královská opera Muscat v Ománu a další). Natočila přes 90 kompaktních disků pro přední domácí i světová hudební vydavatelství: Deutsche Grammophon, Warner Classics, Decca, Supraphon, EMI, Sony Classical nebo Harmonia Mundi. Za své nahrávky má na svém kontě řadu ocenění: Zlatou desku RAC Kanada 2000, Cenu Harmonie 2001, Diapason d'Or 2007. V roce 2016 získala za CD Héroïque s Bryanem Hymelem nominaci na „International Opera Awards“ a v roce 2017 za CD Bohemian Rhapsody s Gáborem Boldoczkim nominaci na „International Classical Music Award (ICMA)“.

Pavel Šnajdr

Dirigent a umělecký vedoucí Brno Contemporary Orchestra Pavel Šnajdr byl jako člen skladatelského sdružení Bezmocná hrstka dvakrát oceněn ve skladatelské soutěži Generace. Spolu se souborem Ars incognita premiéroval více než čtyři desítky skladeb soudobých autorů, v roce 2001 s ním vystoupil na Pražském jaru a v roce 2005 na festivalu Pražské premiéry. Během své kariéry dále spolupracoval s předními českými symfonickými orchestry, jako je Severočeská filharmonie Teplice a Filharmonie Hradec Králové, v letech 2001—2008 byl dirigentem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde kromě operního repertoáru nastudoval také řadu baletních představení, a to jak díla klasická, tak současná (světová premiéra baletu Zahrada na hudbu Zdeňka Matějů). V letech 2004—2007 byl angažován v Národním divadle Brno, s nímž se zúčastnil japonského turné. V současné době v něm znovu působí jako dirigent Janáčkovy opery. Pavel Šnajdr je absolventem oboru skladba a dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně.

Petr Blažek

Petr Blažek je český historik a publicista. V letech 1993—1998 vystudoval obor učitelství pro 3. stupeň na Univerzitě Hradec Králové (obor český jazyk a literatura a dějepis), v letech 1996—2001 absolvoval magisterské studium na Ústavu českých dějin Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, kde poté obhájil rigorózní (2002) a také doktorskou práci (2008). Jeho zaměřením jsou československé dějiny, dějiny odboje a opozice proti komunistickému režimu a československo-polské vztahy. Publikoval řadu historických studií, edic dokumentů a rozhovorů s pamětníky, je spoluautorem knihy Jan Palach ’69 (2009) a autor monografie Ryszard Siwiec 1909—1968 (Varšava 2010, Praha 2015). Působil jako poradce při tvorbě řady dokumentárních (Proces H, Nikomu jsem neublížil, Neznámí hrdinové) i hraných (Pouta, Hořící keř) filmů. Jako autor a spoluautor se podílel na výstavách o králích Šumavy, Janu Palachovi nebo vzniku Charty 77. Je hlavním autorem stránek o Janu Palachovi www.janpalach.cz. Působí v Ústavu pro studium totalitních režimů, je členem redakční rady časopisu Securitas Imperii a členem Etické komise České republiky.

 

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner