25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
vyhledat
krása dneška S

Wajsar. Trojan. Reindl. Clarinet Factory & PKF

S5
Wajsar. Trojan. Reindl. Clarinet Factory & PKF

Světová premiéra ve stylu site-specific — videomapping

20(1)18: Výrazné osobnosti mladé české skladatelské generace propojují své vize světa 22. století v unikátním site-specific projektu. O demokracii dneška a budoucnosti budeme diskutovat s investigativním novinářem, zakladatelem Respektu a signatářem Charty 77 Jaroslavem Spurným a jeho hosty.

CLARINET FACTORY
Jindřich Pavliš, Luděk Boura, Vojtěch Nýdlklarinet Petr Valášekbasklarinet
Petr Wajsar vokál  Jan Trojan live electronics  Tomáš Reindl — tabla, live electronics, beatbox
Miro Tóth — saxofon  Marko Ivanović — dirigent  
PKF—Prague Philharmonia 
Jaroslav Spurný & hosté

700 | 500 Kč (senioři 65+) | 200 Kč (k stání + studenti a děti do 15 let) | donátorská vstupenka 2 000 Kč

Předpokládaný konec koncertu ve 21.30

Program večera

19.30  Beseda s Jaroslavem Spurným a jeho hosty
20.15  Začátek performance

 

Vojtěch Nýdl klarinet
10. prosinec bude patřit budoucnosti. Večer pro všechny, kteří milují experiment a kouzlo okamžiku.

 

V posledním setkání v cyklu Krása dneška vykročíme vstříc budoucnosti. Monumentální prostory Veletržního paláce rozezní performance ve stylu site-specific s videomappingem z dílny Jindřicha Trapla, která by se dala s trochou nadsázky přirovnat k jakémusi hudebního science-fiction. Jako autoři a účinkující se na ní podílejí tři významní mladí čeští skladatelé – Petr Wajsar, Jan Trojan a Tomáš Reindl. Jejich hudební svět se zde propojí s improvizačním uměním Clarinet Factory a zvukem PKF – Prague Philharmonia. Vzhledem k obsazení můžeme očekávat propojení klasiky, jazzu, elektroakustické hudby, hudby východních národů či minimal music Před koncertem proběhne panelová diskuse na téma manipulace, média a demokracie budoucnosti, kterou povede významný český investigativní novinář, člen Charty 77 a zakladatel časopisu Respekt – Jaroslav Spurný.

 

Petr Wajsar

Petr Wajsar je přední česky skladatel, jehož tvorba sahá od symfonické hudby přes hudbu komorní až k jazzovým kompozicím, populární hudbě a hudbě filmové (Hastrman, Můj vysvlečenej deník a další). S nahrávkou svojí skladby „emitgaR“ reprezentoval Český rozhlas na Mezinárodní tribuně skladatelů 2001, jeho skladba „Drum'n'Berg“ získala cenu posluchačů v kompoziční soutěži Nuberg 2007 a umístila se v semifinále soutěže ISC 2008. Je držitelem ceny OSA „Nejhranější mladý skladatel vážné hudby za rok 2008“, v roce 2010 byl nominován na „Cenu Alfréda Radoka“ za hudbu k muzikálu Pornohvězdy. Nastudoval a realizoval řadu muzikálů v divadlech Ta Fantastika, Experimentální prostor Roxy, Městské divadlo Kladno a Divadlo Petra Bezruče. Podílel se na přípravě inscenace Národního divadla v Praze Dobře placená procházka v režii Miloše Formana a na několika projektech pro festival Pražské jaro. V roce 2016 vytvořil a nastudoval se svým voicebandem Skety mimořádně zdařilé hudební vstupy pro předávání cen České filmové a televizní akademie „Český lev“. Zkomponoval řadu skladeb pro autorské soubory, ve kterých působí (HI-FI, EwaVe, Mandelbrotovy kostičky, Skety). Hostoval ve skupině Michala Pavlička (klávesy, zpěv), je stálým hostem vokální skupiny Yellow Sisters.

 

Jan Trojan

Jan Trojan je autorem převážně elektroakustické a instrumentální hudby. Vystudoval skladbu na Konzervatoři v Teplicích a Hudební fakultě Akademie múzických uměni v Praze, kde v roce 2012 ukončil postgraduální studium s tématem Akustická ekologie a soundscape. Své vzdělání si dále rozšířil na stáži na Universität der Kunste v Berlíně (2011—2012), v akademickém roce 2015—2016 byl stipendistou Fulbrightova programu v Center for New Music and Audio Technologies (CNMAT) University of California v Berkeley. V současné době působí jako odborný asistent na katedře skladby HAMU se specializací pro elektroakustickou hudbu a jako hudební režisér a zvukový designer v Českém rozhlase pro oblast radioartu a rozhlasových her. Vystupuje v řadě sólových i skupinových projektů, v posledních letech se věnuje prostorovému ozvučení zvuku podle konceptu akusmonia. Je autorem radioartových skladeb, pro orchestr BERG vytvořil skladby Domine, Tu es mecum! nebo Soundwalk. Na objednávku festivalu Contempuls 2016 zkomponoval pro PKF — Prague Philharmonia skladbu 3107 mil blízkosti a pro festival Pražské jaro 2017 skladbu a performanci s názvem Cirkulace.

 

Tomáš Reindl

Tomáš Reindl ve svém hudebním vývoji prošel prakticky všemi možnými žánry, od rocku a metalu přes jazz a world music až k vážné hudbě a hudbě elektronické. Ve své tvorbě se často inspiruje starými evropskými i mimoevropskými hudebními tradicemi, ve kterých má hudba často až extaticky a hudebně terapeutický rozměr, zároveň však s oblibou využívá současné hudební technologie a procesy. Vystudoval Západočeskou univerzitu, obor aplikovaná elektronika, a hru na bicí nástroje na Konzervatoři v Plzni, dále studoval soukromě u prof. Miroslava Kympla (Konzervatoř a Vyšší odborná škola Jaroslava Ježka) a u významného jazzového bubeníka Ivana Audese. V roce 2016 absolvoval obor skladba na Akademii múzických umění v Praze ve třidě Hanuše Bartoně, kde v současné době studuje v doktorském programu a zároveň působí jako pedagog. Od roku 1998 se věnuje studiu indické klasické hudby a hře na tabla, kterou studoval pod vedením jednoho z nejvýznamnějších současných mistrů, Sanju Sahai. Absolvoval též řadu zahraničních stáží a soukromých lekcí v zemích jako Indie, Itálie, Turecko či Velká Británie. Pravidelně též pořádá hudební workshopy a semináře.

 

Clarinet Factory

Čtyřčlenné hudební těleso Clarinet Factory oslaví v roce 2019 dvacet pět let svého působení na hudební scéně. Jeho členové Jindřich Pavliš, Vojtěch Nýdl, Luděk Boura a Petr „Pepíno“ Valášek se potkali během studií na Akademii múzických umění v Praze v první polovině devadesátých let a od samého počátku se snažili interpretovat nejrůznější žánry a experimentovat na poli klasiky, jazzu, elektronické hudby či etna. Současným cílem kvarteta je oslovovat publikum napříč žánry a napříč generacemi. Při přípravě a realizaci jednotlivých tematických programů spolupracují s řadou špičkových českých interpretů (Jana Koubková, Lenka Dusilová, Petr Nikl a další). V letech 2009—2015 bylo Clarinet Factory hostem pražského vystoupení Bobbyho McFerrina. Mezi největší úspěchy v kariéře souboru dále patří hudba k filmům Hidden Things či Smrtelné historky — část Maják (2016) nebo vítězství v prestižní soutěži International Songwriting Competition v americkém Nashvillu se skladbou Orlík. V roce 2018 obdrželi „Classic Prague Award“ v kategorii „Crossover“.

 

PKF—Prague Philharmonia

PKF — Prague Philharmonia vznikla v roce 1994 z iniciativy dirigenta Jiřího Bělohlávka pod názvem Pražská komorní filharmonie. Od počátku sezony 2015—2016 stojí v jejím čele francouzský dirigent Emmanuel Villaume. Za dobu své existence vystoupila s celou plejádou světoznámých dirigentů a sólistů: Christopherem Hogwoodem, Jakubem Hrůšou, Julianem Rachlinem, Marthou Argerich, Jefimem Bronfmanem, Andrásem Schiffem, Sarah Chang, Isabelle Faust, Gáborem Boldoczkim, Lucianem Pavarottim, Dianou Damrau, Annou Netrebko, Plácidem Domingem, Elinou Garančou, Juanem Diegem Flórezem, Thomasem Hampsonem a řadou dalších. Je pravidelně zvána na mezinárodní hudební festivaly a vystupuje v předních světových sálech (BBC Proms, Dresdner Musikfestspiele, MITO Settembre Musica, Pražské jaro, Festspielhaus Baden Baden, Elbphilharmonie Hamburk, Gasteig Mnichov, Královská opera Muscat v Ománu a další). Natočila přes 90 kompaktních disků pro přední domácí i světová hudební vydavatelství: Deutsche Grammophon, Warner Classics, Decca, Supraphon, EMI, Sony Classical nebo Harmonia Mundi. Za své nahrávky má na svém kontě řadu ocenění: Zlatou desku RAC Kanada 2000, Cenu Harmonie 2001, Diapason d'Or 2007. V roce 2016 získala za CD Héroïque s Bryanem Hymelem nominaci na „International Opera Awards“ a v roce 2017 za CD Bohemian Rhapsody s Gáborem Boldoczkim nominaci na „International Classical Music Award (ICMA)“.

 

Marko Ivanović

Dirigent a skladatel Marko Ivanović patří k všestranným hudebním osobnostem naší současné hudební i divadelní scény. Absolvent Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze v oborech skladba a dirigování působí od roku 2015 jako šéfdirigent opery Národního divadla Brno. V letech 2009—2014 byl šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice, kde momentálně zastává post hlavního hostujícího dirigenta. Dále spolupracoval s řadou českých a zahraničních orchestrů jako Česká filharmonie, Symfonickým orchestr hl. m. Prahy FOK, Filharmonia Sudecka či Toyama Academy Orchestra. Vedle tradičního repertoáru se zajímá o současnou tvorbu a nejnovější tituly, které často premiéruje. Jako dirigent opery Národního divadla v Praze mj. nastudoval a uvedl Březinovu operu Zítra se bude…, novou verzi Šlitrovy Dobře placené procházky nebo Válku s mloky Vladimíra Franze. V roce 2011 řídil nastudování opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka ve švédském Malmö. V roce 2017 získal hned dvě významná ocenění za inscenace nastudované v Národním divadle Brno: „Cenu divadelní kritiky“ za Bartókův Modrovousův hrad a Schoenbergovo Očekávání v režii Davida Radoka a „Cenu Divadelních novin“ za Lásku na dálku Kaiji Saariaho v režii Jiřího Heřmana. Jeho vlastní hudební dílo zaznělo na mnoha předních evropských festivalových pódiích. Je vyhledávaným hudebním popularizátorem.

 

Jaroslav Spurný

Jaroslav Spurný je jedním ze zakladatelů týdeníku Respekt. Počátkem osmdesátých let podepsal Chartu 77, později se podílel na vydávání samizdatového tisku (Revolver revue, Lidové noviny). Po revoluci v roce 1989 spoluzaložil první nezávislé periodikum v Česku — Informační servis, který se v březnu roku 1990 transformoval v Respekt. Od samého počátku své činnosti se zaměřil na investigativní žurnalistiku, mezi jeho témata patřilo dění kolem bývalé StB a vznik nových tajných služeb a speciálních jednotek, odhalování bankovních tunelů a defraudací veřejného majetku. Po roce 2000 se zabýval problematikou podivných zadávání veřejných zakázek, pokusy o ovládnutí justice a rozdělováním státních podniků, v současné době se věnuje otázkám spojeným s Ruskem jako bezpečnostním rizikem pro naši zemi. Za více než dvacet pět let napsal pro Respekt kolem patnácti set článků. Za svou práci obdržel „Cenu Karla Havlíčka Borovského“, „Cenu Ferdinanda Peroutky“ nebo spolu s kolegou Ondřejem Kundrou „Cenu za nejlepší investigativní článek roku 2011“. V roce 2017 dostal osvědčení účastníka boje a odporu proti komunismu.

 

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner