Účinkují
Program
Spojení autorů Viktora Kalabise, Modesta Musorgského a Roberta Schumanna nabízí srovnání velmi různých skladatelských osobností. Viktor Kalabis patřil k pozoruhodným osobnostem české hudební scény druhé poloviny 20. století. Vycházel z klasiků 20. století, jakými byli například Hindemith, Prokofjev či Martinů. Nepohyboval se tak ve vyloženě avantgardních rovinách, bohatě však využíval možností rozvolněné tonality. Těžištěm jeho odkazu je hudba symfonická a koncertantní – často skládal pro svoji ženu, cembalistku Zuzanu Růžičkovou.
Modest Musorgskij je významným představitelem hnutí Mocná hrstka, pětice skladatelů, kteří se zasazovali o autenticitu ruské hudby. Musorgskij v hudbě rád směřoval k velmi realistickým, až naturalistickým polohám a námětům. Tance a písně smrti jsou písňovým cyklem na Kutuzovovy básně. Potemnělý charakter díla odpovídá tématům jednotlivých písní: v každé se postava Smrti ukazuje v jiný moment, v jiné souvislosti.
Sólistkou cyklu bude Olesya Petrova, ruská mezzo-sopranistka, jež v roce 2018 debutovala v Bolšoj těatri. Pochmurný charakter písní vyrovná optimistická Symfonie č. 3 Es dur „Rýnská“. Romantický skladatel Robert Schumann ji napsal v opojení šťastnými chvílemi strávenými se svojí manželkou Clarou. Mimochodem, nejlepším přítelem manželů nebyl nikdo jiný než Johannes Brahms: trojice přitom tvoří možná nejslavnější milostný trojúhelník v dějinách hudby.
Mohlo by se vám líbit






