25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

Beethoven. Bruckner

A1
Beethoven. Bruckner

Zahajovací koncert 26. sezony

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur op. 73 „Císařský“
ANTON BRUCKNER
Symfonie č. 3 d moll WAB 103 „Wagner-Symphonie“

Simon Trpčeskiklavír
Emmanuel Villaumedirigent

Patron koncertu: Martin Pavluš — trubka

Partnerem koncertu je Hlavní město Praha

1 300 | 900 | 700 | 500 Kč (SL) | 200 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Tento koncert lze zakoupit v rámci KOMBI abo

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

 

Beethoven & Bruckner: Hrdinsky do nové sezony

Dva vídeňští mistři, dvě majestátní díla, dva prvotřídní protagonisté. Zahájení 26. koncertní sezony PKF — Prague Philharmonia bude již podle tohoto výčtu velkolepou událostí, kterou si rozhodně nenechte ujít. Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur, kterému připadl vznešený přívlastek „Císařský“, a Brucknerova Symfonie č. 3 d moll, dedikována velikánu Richardu Wagnerovi, jsou skladbami, jež se u obou autorů řadí k těm nejuznávanějším a nejpozoruhodnějším. Koncert Ludwiga van Beethovena je popisován jako „poslední velký klasicistní a zároveň první velký romantický klavírní koncert“. Symfonie č. 3 Antona Brucknera se sice při premiéře, kvůli nezdařenému dirigentskému výkonu samotného autora a neochotě hráčů tehdejší Vídeňské filharmonie, pozitivních ohlasů nedočkala (v závěru díla bylo v sále vídeňského Musikvereinu pouhopouhých 17 diváků!, mezi nimi i slovutný Gustav Mahler, který z úcty k této velkolepé skladbě později vytvořil její klavírní verzi). Mezi obdivovatele Symfonie č. 3 se vedle zmíněného Gustava Mahlera řadil i samotný Richard Wagner, jehož hudební citace se prolínají celou skladbou — odtud přízvisko „Wagner-Symphonie“. Obě kompozice jsou díky své monumentalitě a rozhodnému charakteru často opisovány také jako „heroické“, přičemž Beethoven tento rys ještě pojistil svou hrdinskou tóninou Es dur, již použil například v Symfonii č. 3 „Eroica“. Úžasný program, energický šéfdirigent Emmanuel Villaume a skvěle disponovaný makedonský klavírista Simon Trpčeski, to vše slibuje skutečně efektní vstup do nové 26. sezony.

Čtěte také Příběh Třetí symfonie aneb proč se stala její premiéra absolutním fiaskem?!

Simon Trpčeski na BBC Proms 

Simon Trpčeski — klavír

Deník The Telegraph o něm napsal: „Trpčeského hra jde daleko za hranice notového zápisu a vášeň, kterou vkládá do své interpretace, je mimořádně přesvědčivá.“ Rodák z Makedonie koncertoval s nejvýznamnějšími orchestry světa, včetně Londýnského a Sanfranciského symfonického orchestru, Royal Concertgebouw Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchester national de France, Newyorské a Losangeleské filharmonie a dalších. Své umění předvedl posluchačům v New Yorku, Londýně, Paříži, Mnichově, Tokiu, na nejvýznamnějších světových festivalech v Aspenu, Verbier, Bergenu nebo na BBC Proms. V roce 2017 byl rezidenčním umělcem Wigmore Hall v Londýně. Spolupracoval se skvělými dirigenty — Gustavo Dudamelem, Vladimirem Jurowskim, Susannou Mälkki, Andrisem Nelsonsem, Antoniem Pappanem, Robinem Ticciatim a velmi úzká spolupráce ho pojí s Vasilym Petrenkem. Prakticky každá z jeho nahrávek získala ocenění: Diapason d´or, Gramophone Award, Editor´s Choice a další. Pravidelně předává své zkušenosti mladým talentům ve své rodné Makedonii. S PKF — Prague Philharmonia zahájí sezonu velkolepým Klavírním koncertem č. 5 Ludwiga van Beethovena s příhodným přízviskem „Císařský“.

Emmanuel Villaume — dirigent

Emmanuel Villaume působí od sezony 2015-2016 jako šéfdirigent a hudební ředitel PKF — Prague Philharmonia a sedmým rokem zastává pozici hudebního ředitele Opery v Dallasu. V sezoně 2019-2020 ho čeká návrat do Metropolitní opery v New Yorku, Královské opery Covent Garden v Londýně (v obou případech G. Puccini: La Bohème), Gala koncert s Plácidem Domingem nebo historicky první koncert klasické hudby v o2 universum Praha, nově vznikajícím největším kongresovém a kulturním centru ve střední Evropě, ve světově obsazené Deváté symfonii Ludwiga van Beethovena. Společně se sopranistkou Dianou Damrau získal v roce 2017 prestižní německou cenu ECHO Klassik v kategorii Operní album roku za nahrávku Meyerbeerových árií. V prosinci 2017 nastudoval v Metropolitní opeře v New Yorku očekávanou inscenaci Pucciniho Tosky, která byla přenášena v rámci série MET: Live in HD do více než 2000 kin v 73 zemích světa. Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími operními domy světa: Královskou operou Covent Garden v Londýně, Deutsche Oper Berlin, Mariinským divadlem v Petrohradě, Metropolitní operou v New Yorku, Lyric Opera v Chicagu, Sanfranciskou operou, Gran Teatre del Liceu v Barceloně a dalšími. Nastudoval inscenace ve Washingtonské národní opeře, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan, Teatro Real v Madridu, Bavorské státní opeře či Teatro La Fenice. Spolupracoval s předními světovými orchestry: Bavorským rozhlasovým orchestrem, Orchestre de Paris, Královskou filharmonií v Londýně, Chicagským, Sanfranciským a Bostonským symfonickým orchestrem, Losangeleskou filharmonií, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších. Je vyhledávaným partnerem největších operních hvězd současnosti: Anny Netrebko, Diany Damrau, Bryana Hymela nebo Angely Gheorghiu. Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku. Vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg a posléze pokračoval ve studiích na pařížské Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a hudební věda. Jako autor erudovaných hudebněvědných článků byl ve věku pouhých 21 let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. V letech 2001—2010 byl uměleckým ředitelem festivalu Spoleto. Je držitelem čestného doktorátu na Univerzitě v Indianapolis.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner