25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

AIVA. Britten. Musorgskij

A3
AIVA. Britten. Musorgskij

Sledujte koncert 15. 11. od 19.30 hodin v přímém přenosu na www.vltava.rozhlas.cz

WOLFGANG AMADEUS MOZART • MICHAEL HAYDN
Symfonie č. 37 G dur K 444/425a
BENJAMIN BRITTEN
Iluminace (Les illuminations) op. 18
IGOR STRAVINSKIJ
Circus Polka
AIVA • ANTONÍN DVOŘÁK
Z budoucího světa (From the Future World, skladba zkomponovaná umělou inteligencí, jejíž inspirací se stal fragment nedokončeného díla Antonína Dvořáka)
ERIK SATIE
Gymnopédies (úprava Claude Debussy)
MODEST PETROVIČ MUSORGSKIJ
Obrázky z výstavy (úprava Maurice Ravel)

Petr Nekoranectenor
Emmanuel Villaumedirigent

Patronka koncertu: Judita Škodová — violoncello

Partnerem projektu AIVA / Dvořák: From the Future World je Komerční banka a.s.

1 300 | 900 | 700 | 500 Kč (SL) | 200 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

AIVA. Britten. Musorgskij: Z budoucího světa

Leitmotivem Orchestrální řady (A) 2019–2020 jsou díla, v níž skladatelé různým způsobem navazují na díla jiných autorů. V tomto kontextu nelze určitě opomenout slavné orchestrace. V programu třetího koncertu sezony zazní Debussyho aranžmá chvějivých Gymnopédies Erika Satieho a především jedna z historicky nejznámějších (či nejslavnějších) instrumentací: Ravelova orchestrace původně klavírních Obrázků z výstavy M. P. Musorgského, která jim zajistila nesmrtelnost a učinila z nich jedno z nejpopulárnějších děl 20. století.

Inspirace či přímo zpracování díla jiného autora může fungovat různě: jako pocta či snaha představit nový pohled na již známé hudební postupy. Případná inovativnost může šokovat, ale také zaujmout zcela nové vrstvy posluchačů. To vše bude i případ stěžejního kusu tohoto koncertu, skladby From the Future World, kterou na základě fragmentu nedokončené skladby Antonína Dvořáka vytvořila umělá inteligence AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist). Systém, jemuž byl jako první umělé inteligenci přiznán status skladatele, dokončil tuto skladbu díky analýze dat ze všech Dvořákových opusů. Zatímco skladatel měl během života možnost seznámit se s „novým světem“, touto kompozicí mu úctu vyjádří i svět budoucí. Koncertem vás provede Emmanuel Villaume, sólistou v Brittenově písňovým cyklu Iluminace bude skvělý mladý český pěvecký talent Petr Nekoranec.

Čtěte také „Vedle mne jste všichni jenom básníci“ aneb verše, které vzešly z vášně a opojení láskou.

 

Petr Nekoranec — tenor

Prestižní evropský hudební portál bachtrack.com o něm napsal: „Petr Nekoranec je živou definicí pojmu vycházející hvězda. Jeho hlas i vystupování na jevišti daleko předčí jeho křehkých 26 let.“ Jako vůbec první Čech v historii byl přijat do Lindemannova programu v newyorské Metropolitní opeře (2016-2018). V letech 2014-2016 byl členem Bavorské státní opery v Mnichově a jejího operního studia. Od září 2018 je sólistou Stuttgartské opery. V roce 2017 se stal absolutním vítězem Mezinárodní soutěže Francesca Viñase, kde obdržel rovněž Cenu Plácida Dominga. V roce 2015 se probojoval do semifinále významné Mezinárodní pěvecké soutěže královny Sonji v Oslu. Jeho repertoár se opírá o role z oper Rossiniho, Donizettiho a také Benjamina Brittena. Za roli Alberta Herringa, kterou nastudoval v Bavorské státní opeře, si odnesl Bavorskou uměleckou cenu. O to více se můžeme těšit na jeho interpretaci okouzlujících Brittenových Iluminací na smyslné texty francouzského básníka Arthura Rimbauda.

Emmanuel Villaume — dirigent

Emmanuel Villaume působí od sezony 2015-2016 jako šéfdirigent a hudební ředitel PKF — Prague Philharmonia a sedmým rokem zastává pozici hudebního ředitele Opery v Dallasu. V sezoně 2019-2020 ho čeká návrat do Metropolitní opery v New Yorku, Královské opery Covent Garden v Londýně (v obou případech G. Puccini: La Bohème), Gala koncert s Plácidem Domingem nebo historicky první koncert klasické hudby v o2 universum Praha, nově vznikajícím největším kongresovém a kulturním centru ve střední Evropě, ve světově obsazené Deváté symfonii Ludwiga van Beethovena. Společně se sopranistkou Dianou Damrau získal v roce 2017 prestižní německou cenu ECHO Klassik v kategorii Operní album roku za nahrávku Meyerbeerových árií. V prosinci 2017 nastudoval v Metropolitní opeře v New Yorku očekávanou inscenaci Pucciniho Tosky, která byla přenášena v rámci série MET: Live in HD do více než 2000 kin v 73 zemích světa. Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími operními domy světa: Královskou operou Covent Garden v Londýně, Deutsche Oper Berlin, Mariinským divadlem v Petrohradě, Metropolitní operou v New Yorku, Lyric Opera v Chicagu, Sanfranciskou operou, Gran Teatre del Liceu v Barceloně a dalšími. Nastudoval inscenace ve Washingtonské národní opeře, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan, Teatro Real v Madridu, Bavorské státní opeře či Teatro La Fenice. Spolupracoval s předními světovými orchestry: Bavorským rozhlasovým orchestrem, Orchestre de Paris, Královskou filharmonií v Londýně, Chicagským, Sanfranciským a Bostonským symfonickým orchestrem, Losangeleskou filharmonií, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších. Je vyhledávaným partnerem největších operních hvězd současnosti: Anny Netrebko, Diany Damrau, Bryana Hymela nebo Angely Gheorghiu. Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku. Vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg a posléze pokračoval ve studiích na pařížské Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a hudební věda. Jako autor erudovaných hudebněvědných článků byl ve věku pouhých 21 let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. V letech 2001—2010 byl uměleckým ředitelem festivalu Spoleto. Je držitelem čestného doktorátu na Univerzitě v Indianapolis.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner