25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

Prokofjev. Haydn. Beethoven

A4
Prokofjev. Haydn. Beethoven

SERGEJ PROKOFJEV
Symfonie č. 1 D dur op. 25 „Klasická“
JOSEPH HAYDN
Symfonie č. 104 D dur Hob.I:104 „Londýnská“
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Trojkoncert pro housle, violoncello a klavír C dur op. 56

Baiba Skridehousle  Harriet Krijghvioloncello  Lauma Skrideklavír
Simon Krečičdirigent

 

Patron koncertu: Jan Brabec — klarinet

900 | 760 | 580 | 390 Kč (SL/E) | 150 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

Prokofjev. Haydn. Beethoven: Klasicismus třikrát a vždy jinak

Ve čtvrtém koncertu Orchestrální řady (A) se pod taktovkou slovinského dirigenta Simona Krečiče přesvědčíme, že jas a elegance klasicismu jsou zcela aktuální i v dnešní době. Aby byl obraz tohoto stylového období kompletní, jsou na programu hned tři jeho podoby. Tu první představuje Joseph Haydn. V tvorbě nejstaršího ze skladatelů První vídeňské školy se krystalizuje klasicistní forma a styl a profiluje se jeden z nejdůležitějších hudebních žánrů vůbec – symfonie. Haydn zkomponoval více než sto symfonií. V programu zazní poslední z nich, Symfonie č. 104, s přízviskem „Londýnská“, neboť je jednou ze série 12 symfonií dedikovaných londýnskému impresáriovi Johannu Peteru Salomonovi, který Haydna poprvé představil v „městu nad Temží“.

Ludwig van Beethoven je považován za dovršitele klasicismu a prvního proroka nastupujícího romantismu. Svůj Trojkoncert pro housle, violoncello a klavír C dur označil již v době vzniku za skladbu se zcela novým přístupem a dodnes zůstává nejvýznamnějším dílem pro toto obsazení. V Praze ho bude interpretovat fantastické lotyšské dámské trio v čele se skvělou Baibou Skride. Během hledání „nové jednoduchosti“ pak u klasicistních postupů zakotvil v první polovině dvacátého století i Sergej Prokofjev. Invenčním spojením starších přístupů a své vlastní, moderní hudební řeči se stal jedním z nejvýraznějších představitelů tzv. neoklasicismu. Průzračná a hlavně nesmírně hudebně vtipná Symfonie č. 1 otevřela při své premiéře v roce 1918 tehdy sedmadvacetiletému skladateli brány do velkého hudebního světa.

Baiba Skride LIVE v Beethovenově Koncertu pro housle a orchestr D dur

Baiba Skride — housle

Britský The Gramophone o ní napsal: „Baiba Skride má opravdový cit pro hudebně extravagantní toužení, aniž by sklouzávala do přílišné sentimentality.“ Jedna z nejvýraznějších uměleckých osobností své generace bude zcela jistě ozdobou sezony 2019-2020. Svou kariéru odstartovala vítězstvím v Soutěži královny Alžběty v Bruselu v roce 2001. Od té doby koncertovala s nejvýznamnějšími orchestry světa — Berlínskou filharmonií, lipským Gewandhausorchester, Bostonskými, Chicagskými a Londýnskými symfoniky, Newyorskou filharmonií, Concertgebouw Orkest Amsterdam či Orchestre de Paris. Její životopis zdobí účinkování na BBC Proms, Tanglewood Music Festival, Schubertiade, v koncertních sálech v Londýně (Wigmore Hall), Hamburku (Elbphilharmonie), Vídni (Musikverein), Amsterdamu (Concertgebouw), Paříži (Louvre, Philharmonie de Paris) a dalších světových metropolích. Pravidelně spolupracuje s dirigenty jako Christoph Eschenbach, Andris Nelsons, Kiril Petrenko, Yannick Nézet-Séguin nebo Susanna Mälkki. Profiluje se také jako významná propagátorka soudobé hudby. Na jaře 2019 například premiérovala Houslový koncert Sebastiana Curriera, v brzké době to bude Houslový koncert „Offertorium“ a Trojkoncert pro housle, violoncello a bajan Sofie Gubaiduliny. Svou uměleckou stopu zanechala i v české hudbě, a to opět velmi originálním způsobem. V roce 2007 nahrála s Berlínským rozhlasovým orchestrem Janáčkův Houslový koncert „Putování dušičky“.

Harriet Krijgh — violoncello

Nizozemská violoncellistka, držitelka titulu „Rising Star“ sezony 2015-2016 European Concert Hall Organisation ECHO, Harriet Krijgh se ve svých 27 letech může pyšnit prestižními angažmá například s Academy of St. Martin in the Fields, Londýnskými a Bamberskými symfoniky, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Bostonskými symfoniky (debut v Carnegie Hall v roce 2017) nebo Orchestre Philharmonique de Radio France. V sezoně 2018-2019 debutovala s Mnichovskou filharmonií, poprvé se představila asijskému publiku a získala titul rezidenčního umělce v rámci předního evropského festivalu Mecklenburg-Vorpommern. Výraznou stopu zanechává nejen jako sólistka významných orchestrů, ale rovněž jako komorní hráčka. V roce 2019 se stala členkou Artemis kvarteta, je členkou Skride Quartet, spolupracovala s Quatuor Modigliani nebo Signum Saxophone Quartet. V roce 2017 převzala po Janine Jansen post umělecké ředitelky Mezinárodního festivalu komorní hudby v Utrechtu. V roce 2018 podepsala exkluzivní kontrakt s vydavatelstvím Deutsche Grammophon.

Lauma Skride — klavír

Lauma Skride, nejmladší z hudební rodiny Skrideových, se po své sestře houslistce a violoncellistce rozhodla pro dráhu koncertní pianistky, což — zdá se — bylo pro hudební svět velkým štěstím a přínosem. Jako sólistka se představila mimo jiné s BBC National Orchestra of Wales, hr-Sinfonieorchester Frankfurt či Drážďanskou filharmonií, pod taktovkou dirigentů jako Andris Nelsons, Yan Pascal Tortelier, Kristjan Järvi, Muhai Tang nebo Xian Zhang. Možná ještě zajímavější je její kariéra komorní hráčky. Společně se sestrou Baibou, Harriet Krijgh a Lise Berthaud založila v roce 2016 Skride Quartet, který se záhy zařadil mezi nejsledovanější smyčcová kvarteta současnosti. Účinkoval ve vídeňském Musikvereinu, Laeiszhalle Hamburg, Concertgebouw Amsterdam nebo na prestižním Mezinárodním festivalu komorní hudby v Utrechtu a Schubertiade v rakouském Hohenems. Společně se svou sestrou Baibou vytvořila dnes již uznávanou obchodní značku fungující pod názvem Duo Skride. Lauma Skride ovšem rovněž spolupracuje s dalšími vynikajícími umělci – Sol Gabettou, Jörgem Widmannem, Christianem Tetzlaffem, Danielem Müllerem-Schottem a dalšími. V roce 2007 získala cenu ECHO Klassik v kategorii „Best Young Artist“ za svou nahrávku klavírního cyklu Das Jahr Fannyho Hensela. Je ceněna zejména pro svou interpretaci německého repertoáru, ostatně v roce 2008 jí byla udělena cena Beethoven Ring. O to větší nevšední zážitek slibuje Trojkoncert Ludwiga van Beethovena právě v jejím podání.

Simon Krečič — dirigent

Dirigenta Simona Krečiče lze označit za jakéhosi „černého koně“ sezony 2019-2020. Umělecký ředitel Opery Slovinského národního divadla v Mariboru studoval klavír a dirigování v Ljubljani a Bernu. Je vítězem mezinárodní dirigentské soutěže v italském Grossetu. Pravidelně spolupracuje se Slovinskou filharmonií a Slovinským symfonickým orchestrem RTV a jako operní dirigent s Teatro Real v Madridu, Teatro Verdi v Pise, Teatro regio di Parma, Teatro Verdi di Trieste a operními festivaly zejména v Itálii a Slovinsku — Opera in piazza v Oderzu, Verdi Festival v Bussetu nebo Dubrovnik Summer Festival. Těžiště jeho operního repertoáru tedy najdeme nikoliv náhodou v italské a francouzské tvorbě Rossiniho, Donizettiho, Pucciniho, Verdiho, Offenbacha či Masseneta, byť například v roce 2017 uvedl v Mariboru slavný Wagnerův Prsten. Spolupracoval s vynikajícími světovými pěvci — Josém Curou, Pierem Giuliaccim či Brunem de Simone. S PKF — Prague Philharmonia se představí v českém debutu.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner