25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

Mozart. Schubert. Berio

A5
Mozart. Schubert. Berio

JAN KLUSÁK
Stesk po Mozartovi
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Koncert pro klavír a orchestr č. 20 d moll K 466
LUCIANO BERIO • FRANZ SCHUBERT
Rendering
PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ
Suita č. 4 G dur op. 61 „Mozartiana“

Marián Lapšanský klavír  Jan Součekhoboj
Emmanuel Villaumedirigent

Patron koncertu: Ivan Hoznedr — bicí nástroje

Partnerem koncertu je Česká televize

900 | 760 | 580 | 390 Kč (SL/E) | 150 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

Mozart. Schubert. Berio: Okouzlení Mozartem

„Nemůžeme ztrácet naději v lidstvo, když víme, že Mozart byl člověk.“ I tento výrok, jehož autorem je Albert Einstein, dokládá, jak význačné místo zaujímá génius Wolfganga Amadea Mozarta nejen v dějinách hudby, ale i v historii obecně. Tomuto skladateli a autorům, jež se ve svých dílech jeho hudbou inspirovali, je zasvěcen program pátého abonentního koncertu. Z Mozartových děl zazní v interpretaci legendy slovenské klavírní scény Mariána Lapšanského Koncert pro klavír a orchestr d moll, jedno z nejzávažnějších děl (a také jedno z mála děl v mollové tónině), které skladatel pro svůj dominantní nástroj vytvořil. Suita č. 4 „Mozartiana“ Petra Iljiče Čajkovského je v některých svých částech přímou orchestrací Mozartových klavírních kusů. Suitou zkomponovanou v roce stého výročí uvedení Dona Giovanniho vzdává Čajkovskij hold skladateli, jenž mu byl celoživotním vzorem: a to i přesto, že devatenácté století si mnohem více všímalo Beethovena než Mozarta. Pomyslný kruh vzpomínek na dokonalost Mozartovy hudby se v programu uzavře v kompozici Stesk po Mozartovi z pera výrazné osobnosti pražské avantgardy Jana Klusáka.

Kontrastem v mozartovském programu bude dílo Rendering Luciana Beria, ve kterém Berio přímo cituje, přetváří či se nechává volně inspirovat ke své vlastní originální tvorbě skicami nedokončené Schubertovy 10. symfonie.

Marián Lapšanský hraje Mozarta

Marian Lapšanský — klavír

Žák Františka Maxiána a Jana Panenky, Marian Lapšanský, se řadí společně s Ivanem Moravcem, Ivanem Klánským či Emilem Leichnerem k významné poválečné generaci československých klavíristů. Koncertoval po celém světě — Japonsku, Jižní Koreji, Jihoafrické republice, Kuvajtu, Egyptě, Turecku, Německu, Itálii, Holandsku, Dánsku a mnoha dalších zemích, na Salcburském festivalu, Wiener Festwochen, Dresdner Musikfestspiele, Berliner Festtage nebo Pražském jaru. Jeho kariéru lemují spolupráce s dnes již legendárními dirigenty jako Václav Neumann, Jiří Bělohlávek, Roberto Benzi, Ken Ichiro Kobayashi, Zdeněk Košler nebo Libor Pešek. Jako komorní hráč vždy byl a stále je vyhledávaným partnerem zejména operních pěvců, v jejichž výčtu najdeme opět významné osobnosti světového formátu — Petera Schreiera, Petra Dvorského, Sergeje Kopčáka, Jelenu Obrazcovovou, Magdalénu Hajóssyovou nebo Dagmar Peckovou. Spolupracoval s Josefem Sukem, Jiřím Bártou, Angelikou May nebo Shizukou Ishikawou. Je častým členem porot mezinárodních klavírních soutěží — Franze Liszta v Budapešti, Ludwiga van Beethovena v Bonnu, Aleksandra Skrjabina v Grossetu, soutěže Pražské jaro a dalších. Sám je držitelem mnoha ocenění, z nichž nejvýznamnější je asi Evropská cena Gustava Mahlera z roku 2002 za kreativní hudební počin, nekonvenční a progresivní přínos v oblasti kultury a podporu hudebního umění. Jeho nahrávky jsou ověnčeny cenami Zlatá Harmonie (1995), Cena Classic (1997) a Nejlepší česká nahrávka roku 1999. Jeho interpretace Mozarta patří k těm nejvíce ceněným a obdivovaným. S Marianem Lapšanským vstoupí na pódium Dvořákovy síně kouzlo mistrů generace Maurizia Polliniho či Andrase Schiffa.

Jan Souček — hoboj 

Hobojista Jan Souček je laureátem několika mezinárodních soutěží – Pražské jaro 2008 (3. cena) a Lodž 2005 (1. cena), semifinalista mezinárodní soutěže v Ženevě (2010) a japonské Kuruizawě (2006). V roce 2001 byl členem Gustav Mahler Jugendorchester. Od roku 2006 působí jako hobojista PKF — Prague Philharmonia a v současné době též v orchestru Státní opery. Profiluje se rovněž jako komorní hráč, působí v Triu Arundo, které bylo v roce 2011 oceněno Cenou Českého spolku pro komorní hudbu, a v souboru Belfiato Quintet, se kterým získal 3. cenu v Mezinárodní soutěži dechových kvintet „Henri Tomasi“ ve francouzské Marseille. Pravidelně spolupracuje s Ensemble Prague Modern a s Ostravskou bandou, které se zaměřují na interpretaci soudobé hudby. Jan Souček studoval na Pražské konzervatoři ve třídě F. X. Thuriho a na Hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze u Jany Brožkové. Absolvoval stáž na Conservatoire national supérieur de Lyon ve třídě Jeana-Louise Capezzaliho a Jérôma Guicharda.

Emmanuel Villaume — dirigent

Emmanuel Villaume působí od sezony 2015-2016 jako šéfdirigent a hudební ředitel PKF — Prague Philharmonia a sedmým rokem zastává pozici hudebního ředitele Opery v Dallasu. V sezoně 2019-2020 ho čeká návrat do Metropolitní opery v New Yorku, Královské opery Covent Garden v Londýně (v obou případech G. Puccini: La Bohème), Gala koncert s Plácidem Domingem nebo historicky první koncert klasické hudby v o2 universum Praha, nově vznikajícím největším kongresovém a kulturním centru ve střední Evropě, ve světově obsazené Deváté symfonii Ludwiga van Beethovena. Společně se sopranistkou Dianou Damrau získal v roce 2017 prestižní německou cenu ECHO Klassik v kategorii Operní album roku za nahrávku Meyerbeerových árií. V prosinci 2017 nastudoval v Metropolitní opeře v New Yorku očekávanou inscenaci Pucciniho Tosky, která byla přenášena v rámci série MET: Live in HD do více než 2000 kin v 73 zemích světa. Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími operními domy světa: Královskou operou Covent Garden v Londýně, Deutsche Oper Berlin, Mariinským divadlem v Petrohradě, Metropolitní operou v New Yorku, Lyric Opera v Chicagu, Sanfranciskou operou, Gran Teatre del Liceu v Barceloně a dalšími. Nastudoval inscenace ve Washingtonské národní opeře, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan, Teatro Real v Madridu, Bavorské státní opeře či Teatro La Fenice. Spolupracoval s předními světovými orchestry: Bavorským rozhlasovým orchestrem, Orchestre de Paris, Královskou filharmonií v Londýně, Chicagským, Sanfranciským a Bostonským symfonickým orchestrem, Losangeleskou filharmonií, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších. Je vyhledávaným partnerem největších operních hvězd současnosti: Anny Netrebko, Diany Damrau, Bryana Hymela nebo Angely Gheorghiu. Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku. Vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg a posléze pokračoval ve studiích na pařížské Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a hudební věda. Jako autor erudovaných hudebněvědných článků byl ve věku pouhých 21 let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. V letech 2001—2010 byl uměleckým ředitelem festivalu Spoleto. Je držitelem čestného doktorátu na Univerzitě v Indianapolis.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner