25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

Čajkovskij. Stravinskij. Wissmer

A6
Čajkovskij. Stravinskij. Wissmer

IGOR STRAVINSKIJ
Pulcinella, suita z baletu
PIERRE WISSMER
Koncert pro housle a orchestr č. 2
PETR ILJIČ ČAJKOVSKIJ
Symfonie č. 1 g moll op. 13 „Zimní sny“

Eva Zavarohousle
Jiří Rožeňdirigent

Patronka koncertu: Daniela Roubíčková — lesní roh

Partnery koncertu jsou Česká televize a Action Musicale Pierre Wissmer

900 | 760 | 580 | 390 Kč (SL/E) | 150 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 21.45

Čajkovskij. Stravinskij. Wissmer: Poetika moderny

Stravinského balet Pulcinella z roku 1920 je skladatelovým nejúspěšnějším baletem v rámci neoklasicistního období jeho tvorby. Dílo je založeno na postavě Pulcinelly, uštipačného a lstivého muže s dlouhým nosem, který je tradičním charakterem italské commedia dell´arte. Stravinskij se touto postavičkou neinspiroval poprvé, vyskytuje se i v jeho baletu Petruška.

Byť Pierra Wissmera svedl dohromady s Igorem Stravinským balet Hezká neděle, těžiště jeho tvorby leží spíše v dílech koncertních, zvláště v Koncertu pro klavír č. 1 a Koncertu pro housle č. 2, který zazní v podání jeho nejpovolanější interpretky, mladičké Francouzsky, žačky Julie Fischer, Evy Zavaro. Kompozici moderního, ne však experimentálního charakteru s velmi osobitou poetikou uvede PKF — Prague Philharmonia ve spolupráci s asociací Action Musicale Pierre Wissmer. V závěru koncertu si pak na prahu jara společně ještě jednou připomeneme atmosféru zimy ve strhující Čajkovského  Symfonii č. 1 g moll „Zimní sny“, jež nás provede od první a druhé věty s poetickými názvy Snění zimní cestou a Pochmurný kraj, mlhavý kraj, přes valčík třetí věty až do strhujícího finále, které naplno rozehrává všechny barvy orchestru. Velká očekávání vzbuzuje angažmá teprve osmadvacetiletého českého dirigenta Jiřího Rožně, který bude v sezoně 2019–2020 mimo jiné debutovat s Královskou filharmonií v Londýně. Koncert v režii dvou vycházejících hvězd hudebního nebe!

Eva Zavaro, první věta z Koncertu pro housle a orchestr č. 2 Pierra Wissmera

Eva Zavaro — housle

Čtyřiadvacetiletá houslistka Eva Zavaro tvoří společně s Jiřím Rožněm tandem, kterému bychom mohli přezdívat „Rising Star Duo“, neboli duo vycházejících hvězd. Absolutní vítězku Soutěže Johannese Brahmse 2018, odkud si odnesla rovněž Cenu Vadima Repina za nejlepší interpretaci Mozartovy skladby, můžeme rovněž nazvat zázračným dítětem. Již ve svých 14 letech debutovala s Londýnským symfonickým orchestrem LSO pod taktovkou Sira Johna Eliota Gardinera. Eva Zavaro je žačkou Rolanda Daugareila na Conservatoire national supérieur de Paris a Julie Fischer na Hochschule für Musik v Mnichově. Vedle své sólové kariéry se rovněž velmi intenzivně věnuje komorní hře, kde najdeme mezi jejími partnery skutečně excelentní hráče — Julii Fischer, Paula Meyera, Juliena Hervé nebo Guillauma Belloma. V sólových recitálech vystoupila na festivalech Sommets Musicaux in Gstaad ve Švýcarsku, Mecklenbourg-Vorpommern Festpiele v Německu nebo v berlínském Konzerthausu. Je členkou Quatuor Abegg a zakladatelkou Quatuor Daphnis. V roce 2016 jí byla udělena Cena Georgese Enescu Francouzské asociace skladatelů při SACEM.

Jiří Rožeň — dirigent

Jiří Rožeň je jedním z nejtalentovanějších mladých českých dirigentů současnosti. Čerstvě zastupován jednou z největších světových hudebních agentur HarrisonParrott v Londýně, která má ve svém katalogu dirigentské hvězdy jako John Adams, Peter Eötvös, Susanna Mälkki nebo Krzysztof Penderecki, debutoval v této sezoně s Deutsches Symphony-Orchester Berlin, BBC Philharmonic, BBC National Orchestra of Wales nebo Ulster Orchestra v Belfastu. Jiří Rožeň je finalistou dvou prestižních světových dirigentských soutěží — Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award a Donatella Flick LSO Conducting Competition v Londýně. Jako asistent Donalda Runniclese a Thomase Dausgaarda se podílel na projektech v rámci BBC Proms a na Mezinárodním festivalu v Edinburghu. Velký ohlas vzbudil jeho debut na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro v roce 2016 právě s PKF — Prague Philharmonia. V sezoně 2019-2020 jsou potvrzena jeho angažmá s Královskou filharmonií v Londýně, Královskou filharmonií v Liverpoolu, Orchestre national de Belgique a Orchestre national du Capitole de Toulouse. Absolvoval mistrovské kurzy s Danielem Gattim, Bernardem Haitinkem, Davidem Zinmanem nebo Peterem Eötvösem. Je zapáleným propagátorem české hudby 20. století, zejména Miloslava Kabeláče, Josefa Suka, Bohuslava Martinů, Leoše Janáčka a Viktora Kalabise.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner