25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

Wagner. Brahms. Berlioz

A8
Wagner. Brahms. Berlioz

Závěrečný koncert 26. sezony

RICHARD WAGNER
Předehra a Isoldina smrt z lásky z opery Tristan a Isolda WWV 90
HECTOR BERLIOZ
Smrt Kleopatry (La mort de Cléopâtre) H 36
JOHANNES BRAHMS
Symfonie č. 4 e moll op. 98

Stéphanie d‘Oustracmezzosoprán
Emmanuel Villaumedirigent

Patronka koncertu: Martina Bálková — fagot

1 300 | 900 | 700 | 500 Kč (SL) | 200 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

Wagner. Brahms. Berlioz: Válka romantiků

Jak velkolepě sezona začala, tak ve velkém stylu i skončí. Program spojující Wagnera, Berlioze a Brahmse bude vlastně rekonstrukcí „války romantiků“, největšího hudebního rozporu devatenáctého století. Proti sobě tehdy stál tábor konzervativců – tradicionalistů v čele s Johannesem Brahmsem, na druhé straně své zájmy hájili „wagneriáni“ s inovativními přístupy a především s ideou programní hudby. Závěrečný koncert Orchestrální řady (A) nabídne díla, jež jsou pro oba přístupy emblematická. Nevšední akord hned v úvodu předehry k Wagnerově opeře Tristan a Isolda je symbolem krize tradiční harmonie, dodnes nazývanou tzv. „tristanovskou krizí“. Poslední symfonie Johannese Brahmse, Symfonie č. 4 e moll, je zas geniálním kusem s tradiční konstrukcí, jež navíc na minulost odkazuje citátem tématu Johanna Sebastiana Bacha. Mezi díly dvou rivalů pak stojí kantáta Hectora Berlioze Smrt Kleopatry. Strhující monolog egyptské královny, která bilancuje vše prožité, předvede světově uznávaná mezzosopranistka a expertka na Berliozovo dílo, Stéphanie d’Oustrac

Richard Wagner: Předehra z Tristana a Isoldy

Stéphanie d’Oustrac — mezzosoprán

Začátky její pěvecké kariéry jsou spjaty především s barokní hudbou a významným francouzským dirigentem, zakladatelem slavného souboru Les Arts Florissants, Williamem Christiem. Tato éra ji zavedla na slavný operní festival v Glyndebourne, do Théâtre du Châtelet a Théâtre des Champs-Elysées v Paříži, Barbican Center v Londýně nebo do Théâtre de la Monnaie v Bruselu. Prapraneteř významného francouzského hudebního skladatele Francise Poulenca je rovněž jednou z nejvyhledávanějších pěvkyň v mozartovském a francouzském repertoáru, jako Carmen se například představila v proslulé inscenaci Davida McVicara na festivalu v Glyndebourne. Spolupracovala s celou plejádou význačných režisérů – vedle již zmiňovaného Davida McVicara rovněž s Robertem Carsenem, Romeem Castelluccim, Willy Deckerem, Jérômem Deschampsem, Calixtem Bieitem ad., a dirigenty jako Myung-Whun Chung, Sir Colin Davis, Charles Dutoit, Sir John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, Tomáš Netopil ad. Jako sólistka zpívala s věhlasnými orchestry – Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestre de Paris, Concertgebouw Amsterdam nebo s Královskou filharmonií v Londýně, se kterou uvedla Fallovu Čarodějnou lásku na festivalu BBC Proms. Její nejbližší angažmá zahrnují účinkování v Teatro alla Scala v Miláně, Opernhaus Zürich, Teatro Real v Madridu, Gran Teatre del Liceu v Barceloně, na Salcburském festivalu, festivalu v Aix-en-Provence a návrat na Glyndebourne Festival ve Velké Británii.

Emmanuel Villaume — dirigent

Emmanuel Villaume působí od sezony 2015-2016 jako šéfdirigent a hudební ředitel PKF — Prague Philharmonia a sedmým rokem zastává pozici hudebního ředitele Opery v Dallasu. V sezoně 2019-2020 ho čeká návrat do Metropolitní opery v New Yorku, Královské opery Covent Garden v Londýně (v obou případech G. Puccini: La Bohème), Gala koncert s Plácidem Domingem nebo historicky první koncert klasické hudby v o2 universum Praha, nově vznikajícím největším kongresovém a kulturním centru ve střední Evropě, ve světově obsazené Deváté symfonii Ludwiga van Beethovena. Společně se sopranistkou Dianou Damrau získal v roce 2017 prestižní německou cenu ECHO Klassik v kategorii Operní album roku za nahrávku Meyerbeerových árií. V prosinci 2017 nastudoval v Metropolitní opeře v New Yorku očekávanou inscenaci Pucciniho Tosky, která byla přenášena v rámci série MET: Live in HD do více než 2000 kin v 73 zemích světa. Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími operními domy světa: Královskou operou Covent Garden v Londýně, Deutsche Oper Berlin, Mariinským divadlem v Petrohradě, Metropolitní operou v New Yorku, Lyric Opera v Chicagu, Sanfranciskou operou, Gran Teatre del Liceu v Barceloně a dalšími. Nastudoval inscenace ve Washingtonské národní opeře, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan, Teatro Real v Madridu, Bavorské státní opeře či Teatro La Fenice. Spolupracoval s předními světovými orchestry: Bavorským rozhlasovým orchestrem, Orchestre de Paris, Královskou filharmonií v Londýně, Chicagským, Sanfranciským a Bostonským symfonickým orchestrem, Losangeleskou filharmonií, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších. Je vyhledávaným partnerem největších operních hvězd současnosti: Anny Netrebko, Diany Damrau, Bryana Hymela nebo Angely Gheorghiu. Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku. Vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg a posléze pokračoval ve studiích na pařížské Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a hudební věda. Jako autor erudovaných hudebněvědných článků byl ve věku pouhých 21 let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. V letech 2001—2010 byl uměleckým ředitelem festivalu Spoleto. Je držitelem čestného doktorátu na Univerzitě v Indianapolis.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner