25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
krása dneška S

Zubel. Szigetvári. Hejl. Tóth

S3
Zubel. Szigetvári. Hejl. Tóth

Svobodně COkoliv • Incidental Texts 

AGATA ZUBEL
Aforyzmy na Miłosza 
ANDREA SZIGETVÁRI
Beef Kohlrabi Cantata 
MATOUŠ HEJL
Havel, hudební esej 
MIROSLAV TÓTH
světová premiéra

Agata Zubel & Márta Murányisoprán  Andrea Szigetvári — live electronics 
Matouš Hejl & Felix Stachelhausřečníci, live electronics  Miroslav Tóth — zpěv, recitace
Pavel Šnajdrdirigent  členové PKF — Prague Philharmonia (housle, viola, violoncello, flétna, klarinet, basklarinet, trubka, bicí nástroje, akordeon)

Patron koncertu: Karel Hons — trubka

500 | 400 Kč (senioři 65+) | 100 Kč (studenti a děti do 15 let) | donátorská vstupenka 2 000 Kč

 

#mimoradu

Permanentní „brainwashing“ charakterizovaný ničením knih, zakazováním autorů, výročními mítinky, bezobsažnými citáty. Neustálé „hony na čarodějnice“ zaměřené proti genetice, sociologii, hlubinné psychologii, kybernetice, sémiotice či lingvistice. To vše dotvářelo východní Evropu před rokem 1989. Je to ale opravdu minulost? Večer vokálně-instrumentální tvorby na zakazované či stále zakázané texty.

AGATA ZUBEL Parlando

Agata Zubel

Agata Zubel se v Praze představí nejen jako skladatelka, ale i jako vokalistka. Za svoji kariéru spolupracovala s mnoha světovými tělesy: Losangeleskou filharmonií, Klangforum Wien, Ensemble InterContemporain, musikFabrik, London Sinfonietta, Ictus, San Francisco Contemporary Music Players, Seattle Chamber Players, Hannoverskou státní operou, Varšavskou filharmonií a dalšími. Vystoupila ve Walt Disney Concert Hall v Los Angeles, vídeňském Musikvereinu, berlínské Philharmonie, Elbphilharmonie v Hamburku, Royal Albert Hall v Londýně a dalších koncertních sálech světa. Zúčastnila se také mnoha festivalů, z nichž stojí určitě za zmínku BBC Proms, Wien Modern, Festival d´Automne v Paříži, Varšavský podzim, Avanti!, Darmstadt Summer Course, Other Minds Festival v San Franciscu, Beethovenův festival v Bonnu, Musica Polonica Nova a další.

V roce 2010 byla v Národní opeře ve Varšavě s velkým úspěchem premiérována její opera-balet Between, jež jí vynesla další objednávku, z níž se zrodila opera Oresteia. V témže roce dostala také pozvání stát se rezidenční skladatelkou Other Minds Festival v San Franciscu. V roce 2016 pak napsala svou třetí operu Bildbeschreibung pro Klangforum Wien, jejíž premiéra se uskutečnila v roce 2018.

Její skladba Not I byla vyhlášena nejlepším dílem 60. ročníku International Rostrum of Composers 2013 a za stejnou skladbu si odnesla i Cenu Polonica Nova 2014. Mezi její poslední úspěchy patří medaile Společnosti Witolda Lutosławského, Evropská skladatelská cena za Ohňostroj a cena Erste Bank.

Andrea Szigetvári

Andrea Szigetvári patří k nejvýraznějším maďarským představitelům elektroakustické hudby. Celý svůj dosavadní kariérní život zasvětila počítačové hudbě, a proto není divu, že je zakladatelkou nadace Maďarské počítačové hudby, která si klade za cíl podporovat soudobou elektroakustickou hudbu v Maďarsku.

Jako umělkyně i organizátorka se zúčastnila velkého počtu mezinárodních festivalů a konferencí a je členkou European Bridges Ensemble. Mezi její největší úspěchy patří dvě ceny z Mezinárodní soutěže elektroakustické hudby v kategoriích multimédia a umění zvuku.

Andrea Szigetvári absolvovala obory nahrávání a elektroakustická hudba na Hudební akademii Fryderika Chopina ve Varšavě. Od roku 1987 pracuje v Institutu muzikologie jako členka prvního výzkumu počítačové hudby v Maďarsku. Má zkušenosti i s prací v USA, kde v roce 1989 působila jako výzkumná pracovnice na Brooklyn College a později v Center for Computer Research in Music and Acoustics ve Stanfordu. Pravidelně přednáší na kurzu Moving Image and Sound na Univerzitě aplikované vědy v Budapešti. Jako profesorka působí na Hudební akademii Franze Liszta v Budapešti, kde vyučuje elektroakustickou hudbu a kompozici. Její tvůrčí a výzkumná práce se soustředí hlavně na roli zabarvení v nové hudbě, synchronizaci v audiovizuálním umění a interaktivní performance.

Matouš Hejl (*1989)

Tvorba Matouše Hejla zasahuje do oblasti experimentální elektronické hudby, filmu, divadla, radioartu a multimédií. Napsal například hudbu pro film Petra Zelenky Ztraceni v Mnichově, která mu vynesla nominaci na Českého lva, pro Cirkus TeTy, tYhle, Gasworks Studios v Londýně, dokument Boy of War Igora Kosenka nebo Deutschlandradio Kultur.

V letech 2010-2011 studoval jazzovou kompozici na Berklee College of Music v Bostonu a v letech 2015-2017 elektroakustickou kompozici na Královské hudební akademii ve Stockholmu. Je absolventem Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze, držitelem 2. ceny ve skladatelské soutěži České filharmonie 2018, ceny Trochu nižší C4 2018 a Ceny Karla Krautgartnera 2016 za nejlepší skladbu pro jazzový orchestr.

Miroslav Tóth (*1981)

Skladatel a saxofonista Miroslav Tóth narozený v Bratislavě se zabývá především oblastí elektronické hudby. Jeho aktivity však zasahují i do tvorby pro film a rovněž sklízí úspěchy na poli klasické kompozice. Jeho skladbu The Quartet of Tentacles Reaching Out zařadil do svého repertoáru i věhlasný Kronos Quartet.

Jeho tvorba je velmi nekonvenční, až za hranicemi jisté provokace, o čemž svědčí i názvy jeho skladeb: trilogie Zázračná masážní tyč pro úředníky ve veřejných institucích, Tyč a Záhada tyče, z nichž poslední byla uvedena na festivalu Opera Nova 2018, Teorie absolutního smutku pro soprán a orchestr, Kyberpunkomša, jež si odnesla cenu v soutěži Radia Head 2017 v kategorii „Experimentální hudba“, desetidílné Requiem za mafiána pro a capella sbor a kontratenor nebo komorní klavírní koncert Smutný valčík.  Z jeho dílny vyšla i řada skladeb pro menší obsazení, sólisty i autorská seskupení jako Dunkeltherapie nebo Funeral Marching Band. Spolupracuje rovněž s Pražským improvizačním orchestrem, založil seskupení věnující se improvizaci Musica Falsa et Ficta a je častým hostem či iniciátorem site specific performances. V současné době je doktorandem Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze ve třídě Michala Rataje.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner