25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
krása dneška S

Zlámal. Gryllus. Stańczyk

S4
Zlámal. Gryllus. Stańczyk

Svobodně KDEkoliv • Forbidden Places 

PAVEL ZLÁMAL
zvuková prohlídka objektu Kasáren Karlín
SAMU GRYLLUS
Scenes and Situations
MARCIN STAŃCZYK
Blind Walk

Pavel Zlámalsaxofon, klarinet  Samu Gryllus prostorová realizace
Marián Lejava — dirigent členové PKF — Prague Philharmonia (smyčce, flétna, hoboj, klarinet, fagot, trubka, bicí nástroje, harfa, klavír, baskytara)

Patron koncertu: Lukáš Kroft — housle

400 | 300 Kč (senioři 65+) | 100 Kč (studenti a děti do 15 let) | donátorská vstupenka 2 000 Kč

 

#mimoradu

Díky vývoji a dostupnosti mobilních zařízení dnes můžeme poslouchat hudbu skutečně kdekoliv. Může být ale též kdekoliv provozována? Jistěže ano! Dnes lze uspořádat koncert i tam, kde by to bylo před rokem 1989 zcela nemyslitelné. Třeba v bazénu komplexu bývalých vojenských kasáren, který sice nemá dispozice koncertního sálu, ale vybrané skladby umně pracují s jeho prostorem a akustikou. Svobodně KDEkoliv, kde se stírá hranice mezi pódiem a hledištěm.

MARCIN STAŃCZYK Sighs

Samu Gryllus (*1976)

Samu Gryllus, originální a všestranný maďarský umělec, pracuje často a rád s hudebníky z různého hudebně-sociálního prostředí. Fokusuje se zejména na multidisciplinaritu v oblasti divadla. Je certifikovaným odborníkem a pravidelně vede edukační workshopy v oblasti tzv. „Soundpainting“. V Maďarsku dokonce založil Soundpainting Society. Je spoluzakladatelem organizace MuPATh (Music-Performance-Art-Theatre), jejímž posláním je vytvářet interdisciplinární spolupráce, členem W. H. Performing Band a rakouské sekce Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu. V některých svých dílech pracuje s vlastními hudebně instruovanými tarotovými kartami.

Je čerstvým držitelem doktorátu na Univerzitě divadla a filmové tvorby v Budapešti. Studoval obor mediální kompozice a kompozice na Vysoké škole múzických umění ve Vídni u Michaela Jarrella a Klause Petera Sattlera a má za sebou i několik zahraničních stáží, mimo jiné na University of Arts v Berlíně či na Wesleyan University v Connecticutu v USA. Od roku 2013 vyučuje kompozici na Vídeňském hudebním institutu a od roku 2014 soudobou komorní hudbu a zvukové barvy na Szecheny University of Győr v Maďarsku. Ve své kariéře získal řadu grantů a ocenění: National Prominence Grant 2017-2018, Theodor Körner Preis 2012, Grant Zoltána Kodályho a další. Jeho díla byla uvedena na řadě významných festivalů soudobé hudby – Wien Modern, Bartók Festival, ManiFeste – a v prestižních koncertních sálech, mezi jinými v newyorské Carnegie Hall, vídeňském Konzerthause či v Maďarské státní opeře v Budapešti.

Marcin Stańczyk (*1977)

Zabývá se vnímáním času, prostoru a gest, stejně jako myšlenkou tzv. „aftersounds“ inspirovanou optickým fenoménem „afterimage“ prozkoumaným ve 40. letech 20. století avantgardním polským malířem Władysławem Strzemińskim. Ve svých kompozicích často používá principy divadla a myšlenku tzv. „celkového výkonu“. S „aftersounds“ přichází hudba nejen z morfologických odrazů zvuku, cizích zvuků, rezonancí a ozvěn, ale také z některých psychologických aspektů poslechu a vidění. Z něčeho, co v době vzniku díla ještě neexistuje a vzniká teprve ve chvíli, jež zvuk předchází nebo následuje.Marcin Stańczyk se narodil v Polsku.

Zajímavostí je, že vedle titulu v oboru hudební teorie a kompozice na Hudební akademii v Lodži získal na stejné univerzitě také právnický titul. Absolvoval tříleté postgraduální studium na Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Podílel se na programu výchovy mladých skladatelů zřízeného Evropským střediskem hudby Krzysztofa Pendereckého. Je dvojnásobným držitelem prestižního stipendia Witolda Lutosławského (2011, 2013) a dvojité nominace na cenu Coryphaeus udělované polskou hudební komunitou.Jako skladatel vyhrál více než tucet mezinárodních skladatelských soutěží v Polsku, Francii, Itálii, Německu, USA, Nizozemsku, Rumunsku, Japonsku a Číně, včetně prestižní ceny Toru Takemitsu v Tokiu (2013) s dílem SIGHS popsaným předsedou Sirem Harrisonem Birtwistlem jako „virtuózní kousek hudebního povědomí“.

V letech 2016–2017 se mu dostalo pocty zastupovat Polsko v programu kulturní spolupráce mezi Čínou a 16 evropskými zeměmi. V roce 2017 pak následovalo „Vyznamenání za přínos polské kultuře“ z rukou polského ministra kultury. Jeho tvorba zazněla na festivalech Venice Biennale, Varšavském podzimu, Gaudeamus Musik Week, Rondó v Miláně a dalších. V současné době se věnuje pedagogické činnosti na Akademii múzických umění v Lodži, kde přednáší kompozici, elektroakustickou kompozici, orchestraci a hudební analýzu.

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner