27. koncertní sezona
PROLOMIT TICHO
orchestrální cyklus A

Beethoven. Martinů

A1
Beethoven. Martinů

Vážení návštěvníci, kvůli vládním opatřením platným v době od 12. října do 26. října 2020 se tento koncert bohužel nemůže uskutečnit, proto jsme ho museli zrušit. Omlouváme se za případné komplikace.

 

LUDWIG VAN BEETHOVEN
Egmont, předehra ke Goethově tragédii op. 84
BOHUSLAV MARTINŮ
Koncert pro klavír a orchestr č. 3 H. 316
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Symfonie č. 3 Es dur op. 55 „Eroica“

Olli Mustonenklavír
Emmanuel Villaume — dirigent

 

partner sólistů orchestrálního cyklu

1 300 | 900 | 700 | 500 Kč (SL/E) | 200 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

Jen málo skladatelů se k tématu propojení hudby a společnosti, jež se stalo základní linií našeho orchestrálního cyklu, hodí tak, jak Ludwig van Beethoven.

Skladatel, od jehož narození letos uplyne jubilejních 250 let, se totiž o věci veřejné živě zajímal – a svoje názory několikrát protavil i do svých děl. Například  Symfonii č. 3 Es dur psal nadšen myšlenkami Napoleona Bonaparte. Ovšem poté, co se tento politik sám prohlásil císařem, smazal rozhořčený Beethoven věnování Bonapartovi a skladbu dnes proto známe pod názvem „Eroica“.

Symfonie je tedy politicky inspirovaným dílem par excellence a její tónina Es dur je i díky Eroice označována jako tónina hrdinství.

Neméně zajímavá je pak historie předehry Egmont. Beethoven ji psal jako součást hudby ke stejnojmenné Goethově tragédii o nizozemském bojovníkovi za svobodu. Hudba předehry měla přitom takovou sílu, že se během krvavé maďarské revoluce v 50. letech minulého století stala neoficiální hymnou.

Dvě Beethovenova díla proložíme Koncertem pro klavír a orchestr č. 3 Bohuslava Martinů, který zazní v podání skvělého finského klavíristy, dirigenta a skladatele Olliho Mustonena.

 

Emmanuel Villaume — dirigent

Emmanuel Villaume působí od sezony 2015-2016 jako šéfdirigent a hudební ředitel PKF — Prague Philharmonia a osmým rokem zastává pozici hudebního ředitele Opery v Dallasu. V sezoně 2020–2021 se Emmanuel Villaume vrací do Metropolitní opery v New Yorku (Romeo a Julie), Lyric Opera v Chicagu (Samson a Dalila) a do Opery v Dallasu (Figarova svatba, Lohengrin a světová premiéra “The Diving Bell and the Butterfly"). Společně se sopranistkou Dianou Damrau získal v roce 2017 prestižní německou cenu ECHO Klassik v kategorii Operní album roku za nahrávku Meyerbeerových árií. V prosinci 2017 nastudoval v Metropolitní opeře v New Yorku očekávanou inscenaci Pucciniho Tosky, která byla přenášena v rámci série MET: Live in HD do více než 2000 kin v 73 zemích světa. Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími operními domy světa: Královskou operou Covent Garden v Londýně, Deutsche Oper Berlin, Mariinským divadlem v Petrohradě, Metropolitní operou v New Yorku, Lyric Opera v Chicagu, Sanfranciskou operou, Gran Teatre del Liceu v Barceloně a dalšími. Nastudoval inscenace ve Washingtonské národní opeře, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan, Teatro Real v Madridu, Bavorské státní opeře či Teatro La Fenice. Spolupracoval s předními světovými orchestry: Bavorským rozhlasovým orchestrem, Orchestre de Paris, Královskou filharmonií v Londýně, Chicagským, Sanfranciským a Bostonským symfonickým orchestrem, Losangeleskou filharmonií, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších. Je vyhledávaným partnerem největších operních hvězd současnosti: Anny Netrebko, Diany Damrau, Bryana Hymela nebo Angely Gheorghiu. Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku. Vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg a posléze pokračoval ve studiích na pařížské Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a hudební věda. Jako autor erudovaných hudebněvědných článků byl ve věku pouhých 21 let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. V letech 2001—2010 byl uměleckým ředitelem festivalu Spoleto. Je držitelem čestného doktorátu na Univerzitě v Indianapolis.

Olli Mustonen — klavír

Rodák z Helsinek Olli Mustonen se hře na klavír věnuje od svých pěti let, kdy kromě klavíru začal studoval také hru na cembalo a komponovat. Během své dlouholeté hudební kariéry spolupracoval s nejvýznamnějšími orchestrálními tělesy světa (Berlínská filharmonie, New York Philharmonic, Royal Concertgebouw Orchestra) a řadou předních dirigentských osobností (Daniel Barenboim, Vladimir Ashkenazy, Esa-Pekka Salonen). Jeho dlouholetým hudebním partnerem je britský cellista Steven Isserlis.  Jako sólista koncertoval například ve varšavském Institutu Fryderyka Chopina, newyorské Zankel Hall či v sále operního domu v australském Sydney. Mezi vrcholy jeho letošní sezóny patří spolupráce s Petrohradskou filharmonií pod vedením Jurije Těmirkanova, koncertní turné po Jižní Americe a řada sólových recitálů v Itálii, Německu, Finsku, Japonsku a Singapuru. Jako skladatel představil ve světové premiéře v září minulého roku svou kompozici pro tenor, violoncello a klavír Taivaanvalot (Nebeská světla), v únoru roku 2020 uvedl svůj nový smyčcový sextet zkomponovaný na objednávku Beethovenova festivalu v Bonnu. V roce 2019 mu za jeho mimořádnou hudební činnost  byla v německém Hanau udělena Hindemithova cena (Hindemith-Preis der Stadt Hanau). 

 

za podpory
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner