25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU
orchestrální cyklus A

Mozart. Beethoven

A3
Mozart. Beethoven

WOLFGANG AMADEUS MOZART
La clemenza di Tito, předehra k opeře K 621
LUDWIG VAN BEETHOVEN
Kantáta na smrt císaře Josefa II. Wo0 87
Symfonie č. 7 A dur op. 92

Simona Šaturová soprán
Boris Prýgl
basbaryton
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala
sbormistr
Marco Armiliato
dirigent

 

ve spolupráci s Nachtigall Artists

Nachtigall Artists 

partner orchestrálního cyklu A
1 300 | 900 | 700 | 500 Kč (SL/E) | 200 Kč (ST) | donátorská vstupenka 3 000 Kč | Studenti za 100 Kč od III. kategorie (verifikace ISIC)

předpokládaný konec koncertu ve 22.00

Letošnímu oslavenci Beethovenovi se budeme věnovat i do třetice, v prosincovém koncertu pod taktovkou italského dirigenta Marca Armiliata. Kantáta na smrt císaře Josefa II je zřídka uváděným dílem, které mladý Beethoven zkomponoval na objednávku, k připomínce velkého panovníka. Vzácné uvedení kantáty pak bude, díky spolupráci s Nachtigall Artists, ozdobeno sólisty Simonou Šaturovou a Borisem Prýglem. Jestli je Kantáta na koncertních pódiích spíše raritou, Symfonie č. 7 A dur je toho pravým opakem. Jeden z Beethovenových symfonických „hitů“ se přitom na premiéře dostal do stínu skladby Vítězství Wellingtonovo, jejíž velkolepé vyznění a aktuálnost tehdejší publikum nadchla. „Apoteóza tance“, jak se optimistické Sedmé symfonii také říká, se však v průběhu let ukázala jako nadčasová. Téma naší sezony pak vedlo i rozhodnutí o třetí skladbě na programu, předehře k Mozartově předposlední opeře La clemenza di Tito. Opera se totiž týká hned dvou císařů: Tita Vespasiana, o němž pojednává její libreto, a Leopolda II., k jehož korunovaci za českého krále bylo dílo objednáno.

 

Marco Armiliato — dirigent

Italský dirigent Marco Armiliato započal svou hvězdnou kariéru v roce 1995, kdy debutoval v benátském Teatro La Fenice (Lazebník sevilský) a Vídeňské státní opeře (Andrea Chénier). Následně jej proslavilo spoluúčinkování na koncertních vystoupeních Luciana Pavarottiho a debut v newyorské Metropolitní opeře (1998), kde od té doby uvedl již více než 400 představení. Jako operní dirigent vystoupil prakticky ve všech světových operních dómech včetně milánské La Scaly, londýnské Royal Opera House, madridském Teatro Real, Pařížské opeře nebo Deutsche Oper Berlin, kde v roce 2015 řídil nové nastudování Gounodova Fausta. O rok později poprvé vystoupil na hudebním festivalu v Salzburku (Manon Lescaut), kam se vrátil i v roce 2017 s koncertním provedením opery Lucrezia Borgia. V roce 2020 jej čeká provedení oper Aida, Don Pasquale, Il Trovatore, Cavalleria Rusticana a Pagliacci ve Vídni, opery Tosca v Mnichově či La Rondine ve Florencii. V rámci své bohaté nahrávací činnosti spolupracoval s Josephem Callejou, Rolando Villazónem, Jonasem Kaufmannem nebo Annou Netrebko. Za své album Verdiho árií natočené spolu s Renée Fleming získal v roce 2010 prestižní Grammy Award.   

Simona Šaturová — soprán

Slovenská sopranistka Simona Šaturová je vyhledávanou interpretkou mozartovských rolí a repertoáru italského bel canta. V minulosti skvěle ztvárnila například postavu Konstanze (Útěk ze Serailu), Donny Anny (Don Giovanni), Ismene (Mitridate, re di Ponto), Rosiny (Lazebník sevilský) či Madame Cortese (Il viaggio a Reims), Violetty (La traviata) nebo Gildy (Rigoletto). V rámci gala koncertů a operních vystoupení vystupovala Semperově opeře v Drážďanech, vídeňském Theater an der Wien, Teatro Colón v Buenos Aires, Théâtre du Châtelet v Paříži, Opéra de Monte-Carlo, Frankfurt Opera, v Carnegie Hall v New Yorku, ve vídeňském Konzerthausu a Musikvereinu, v Suntory Hall v Tokyu, v Herkules-Saal v Mnichově, nebo na festivalech v Salzburku, Edinburghu a Lucerne. Pravidelně hostuje v Théâtre Royal de la Monnaie v Brusselu, Aalto Theateru v Essenu či u Bostonských symfoniků. V minulosti spolupracovala s řadou předních dirigentských osobností v čele s Herbertem Blomstedtem, Christophem Eschenbachem, Manfredem Honeckem, Jiřím Bělohlávkem, Christopherem Hogwoodem a dalšími. Její rozsáhlá diskografie sestává z nahrávek operních a také sólových recitálů s převážně barokním a mozartovským repertoárem.  

Boris Prýgl — basbaryton

Basbarytonisa Boris Prýgl patří mezi nejvýraznější postavy mladé pěvecké generace. Od sezóny 2019/2020 je sólistou Bavorské státní opery v Mnichově, kde byl v letech 2017-2019 členem operního studia. V nadcházející sezóně 2020/2021 jej čeká vystoupení ve Vídeňské státní opeře (Faust, Turandot) a také debut v USA, a to v Michigan Opera v nové inscenaci opery Don Pasquale. Na svém kontě má několik vítězství v mezinárodních pěveckých soutěžích včetně titulu absolutního vítěze Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2015), z níž si odnesl rovněž velké množství mimořádných cen včetně Ceny Opery Národního divadla v Praze a Ceny Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. K jeho zahraničním úspěchům patří 2. místo v Mezinárodní soutěži Ferruccia Tagliaviniho v Rakousku, spolu s cenou za nejlepší interpretaci díla W. A. Mozarta. V červenci 2017 se stal finalistou dvou z nejslavnějších mezinárodních pěveckých soutěží: Belvedere a Operalia Plácida Dominga. V září 2019 získal Cenu ředitele Vídeňské státní opery Dominiqua Meyera v soutěži Stella Maris International Vocal Competition. Je absolventem Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (Peter Mikuláš).  

Český filharmonický sbor Brno, Petr Fiala — sbormistr

Český filharmonický sbor Brno patří mezi absolutní špičku ve svém oboru. Od svého založení v roce 1990 vystoupil na všech významných evropských festivalech a spolupracoval s předními českými i světovými orchestrálními tělesy a dirigenty (Dennis Russel Davies, Christoph Eschenbach, Ivan Fischer, Sir Simon Rattle, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Libor Pešek a mnozí další), a to včetně legendárních uměleckých osobností jako Jiří Bělohlávek, Enoch zu Guttenberg, Nikolas Harnoncourt, Sir Charles Mackerras či Kurt Masur. Kromě zahraničí sbor pravidelně koncertuje také doma (Brno, Praha, Olomouc, Litomyšl). Z jeho rozsáhlé diskografie jmenujme provedení Brucknerových motet a nahrávku Lisztova oratoria Christus, za něž sbor v roce 2007 získal prestižní ceny Echo Klassik (Soubor roku a nahrávka roku). V roce 2008 byla jeho nahrávka skladby Paula von Klenaua Die Weise von Liebe und Tod des Cornetts Christoph Rilke nominována na prestižní dánskou cenu Danish P2 Music Prize v kategorii symfonická nahrávka roku. Nahrávka skladby B. A. Zimmermanna Requiem für einen jungen Dichter získala v roce 2009 cenu německých kritiků (Preis der Deutschen Schallplattenkritik) . V roce 2019 mu za interpretaci Janáčkovy Glagolské mše bylo uděleno ocenění Classic Prague Award. Jeho zakladatelem, ředitelem a sbormistrem je Petr Fiala. 

 

za podpory
partneři
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner