Ginastera. Schulhoff. Dvořák

Orchestrální cyklus A
Dvořákova síň Rudolfina

Koncerty v Rudolfinu jsou hudební zážitek na světové úrovni. Dvořákova síň hostila mnoho světoznámých orchestrů a sólistů.

náměstí Jana Palacha 79/1, Praha 1
Kapacita vyčerpána

Kapacitu sálu při tomto koncertu omezují platná vládní opatření, momentálně je zcela vyčerpána.

Přímý přenos závěrečného koncertu na ČT art od 20:00.

Vstupné: 1 300 | 900 | 700 | 500 Kč (SL/E) | 200 Kč (ST) | 3 000 Kč (Donátorské)

Erwin Schulhoff
Suita pro komorní orchestr op. 37
Alberto Ginastera
Koncert pro harfu a orchestr op. 25
Antonín Dvořák
Symfonie č. 7 d moll op. 70
Partner
AD-Ventures-Invest
Institut français de Prague

Pozor, tento koncert začne kvůli televiznímu přenosu výjimečně ve 20:00 (původně 19:30).

Závěrečný koncert bude přehlídkou umění dvou Emmanuelů: našeho šéfdirigenta, a mladého harfisty Emmanuela Ceyssona, jež si již získal pověst jednoho z nejvýraznějších hráčů na tento nástroj. V programu ho uslyšíme v koncertu od Alberta Ginastery. Skrze dílo tohoto významného argentinského autora nahlídneme do toho, jak politika ovlivňovala umění mimo evropský kontinent. Ginasterovu kariéru totiž v mnohém omezoval autoritářský Perónův režim, pod nímž se Argentina v polovině 20. století ocitla. Fatální dopady pak měla politická situace na život dalšího z autorů na programu, českého skladatele Ervína Schulhoffa, který zahynul v koncentračním táboře.

Za zcela poslední skladbu sezony jsme zvolili Dvořákovou Symfonii č. 7. Dílo, které je často označováno za nejlepší skladatelovou symfonii, se z charakteru jeho tvorby přitom trochu vymyká. Je spíše pochmurné, chybí „slovanské“ inspirace, více se přibližuje vzoru symfonických mistrů Brahmse nebo Beethovena. Geniálně vystavěné dílo, které pravděpodobně odráží Dvořákovo tehdejší znepokojení a dilemata, bude důstojnou a sugestivní tečkou za letošním orchestrálním cyklem.

Ukázka k tématu programu

Emmanuel Ceysson — harfa

Emmanuel Ceyson

Emmanuel Ceysson je jedním z nejslavnějších světových harfenistů.

V roce 2020 zaujme místo vedoucího harfenisty Los Angeles Philharmonic, což je pozice, jíž v minulosti zastával v orchestru Metropolitní opery v New Yorku a v Pařížské opeře. Od roku 2005 pravidelně koncertuje na předních světových pódiích (Wigmore Hall, Salle Gaveau, Carnegie Hall, Vienna Konzerthaus, sál Berlínské filharmonie), a to jak v rámci sólových recitálů, tak s repertoárem koncertní i komorní hudby.

Je vítězem řady prestižních mezinárodních soutěží včetně USA International Harp Competition (2004), New York Young Concert Artists Audition (2016) či slavné Mezinárodní hudební soutěže Musikwettbewerb německé veřejnoprávní televizní a rozhlasové společnosti ARD v Mnichově (2009). V letech 2005-2009 zastával post Visiting Professor na Royal Academy of Music v Londýně a vyučoval na Mezinárodní letní akademii v Nice.

V nejbližší době jej čeká provedení Glièrova Koncertu pro harfu s Grazer Philharmonisches Orchester ve Stefaniensaal v rakouském Grazu, recitál s mezzosopranistkou Joyce DiDonato v newyorské Carnegie Hall, série koncertních vystoupení v čínském Hong Kongu nebo vystoupení na Festival Lanaudiere v Kanadě.

Emmanuel Villaume — dirigent

Emmanuel Villaume, foto: Marco Borggreve

Emmanuel Villaume působí od sezony 2015-2016 jako šéfdirigent a hudební ředitel PKF — Prague Philharmonia a osmým rokem zastává pozici hudebního ředitele Opery v Dallasu. V sezoně 2020–2021 se Emmanuel Villaume vrací do Metropolitní opery v New Yorku (Romeo a Julie), Lyric Opera v Chicagu (Samson a Dalila) a do Opery v Dallasu (Figarova svatba, Lohengrin a světová premiéra “The Diving Bell and the Butterfly").

Společně se sopranistkou Dianou Damrau získal v roce 2017 prestižní německou cenu ECHO Klassik v kategorii Operní album roku za nahrávku Meyerbeerových árií. V prosinci 2017 nastudoval v Metropolitní opeře v New Yorku očekávanou inscenaci Pucciniho Tosky, která byla přenášena v rámci série MET: Live in HD do více než 2000 kin v 73 zemích světa.

Pravidelně spolupracuje s nejprestižnějšími operními domy světa: Královskou operou Covent Garden v Londýně, Deutsche Oper Berlin, Mariinským divadlem v Petrohradě, Metropolitní operou v New Yorku, Lyric Opera v Chicagu, Sanfranciskou operou, Gran Teatre del Liceu v Barceloně a dalšími. Nastudoval inscenace ve Washingtonské národní opeře, Teatro Colón v Buenos Aires, Tokyo Bunka Kaikan, Teatro Real v Madridu, Bavorské státní opeře či Teatro La Fenice. Spolupracoval s předními světovými orchestry: Bavorským rozhlasovým orchestrem, Orchestre de Paris, Královskou filharmonií v Londýně, Chicagským, Sanfranciským a Bostonským symfonickým orchestrem, Losangeleskou filharmonií, NHK Symphony Orchestra v Tokiu a řadou dalších.

Je vyhledávaným partnerem největších operních hvězd současnosti: Anny Netrebko, Diany Damrau, Bryana Hymela nebo Angely Gheorghiu.

Emmanuel Villaume se narodil v roce 1964 ve Štrasburku. Vystudoval hudbu na Conservatoire de Strasbourg a posléze pokračoval ve studiích na pařížské Sorbonně, kde získal diplom v oboru literatura, filozofie a hudební věda. Jako autor erudovaných hudebněvědných článků byl ve věku pouhých 21 let jmenován dramaturgem Rýnské národní opery ve Štrasburku. V letech 2001—2010 byl uměleckým ředitelem festivalu Spoleto. Je držitelem čestného doktorátu na Univerzitě v Indianapolis.

Za podpory
Hl.město Praha
Ministerstvo kultury
Generální partner
Komerční banka
Hlavní partner
Hyundai
Generální mediální partner
Česká televize
Hlavní mediální partner
Hospodářské noviny
Patron
RSBC
Partneři
SIKO
BENU
Centrální depozitář cenných papírů
Mozart Prague