25. jubilejní sezona
DOTKNI SE ZVUKU

Hudba je pro mne posláním.

Svatopluk Zaal — trubka · PATRON KONCERTU | foto: Milan Mošna

Odhalil Mozart příliš mnoho z tajemství zednářské lóže?

Mnoho z nás ví, že Mozartova poslední opera Kouzelná flétna je v mnohém inspirována myšlenkami svobodných zednářů, ke kterým patřil jak Mozart (od roku 1784), tak autor libreta Emanuel Schikaneder. A to v nebezpečných dobách Francouzské revoluce, kdy zrovna svobodní zednáři neměli na růžích ustláno, a to ani ze strany tradičně spřízněné aristokracie, jíž děsily myšlenky osvícenství a dramatické události ve Francii. I proto se nabízí otázka, zda Mozart v Kouzelné flétně skutečně odhalil příliš mnoho z tajemství zednářské lóže a byl-li na to konto skutečně jejími členy otráven, jak se údajně těsně před svou smrtí svěřil svým nejbližším? Pokud se podíváme na děj opery, Tamino v ní skutečně podstupuje zkoušky a zdolává výzvy blízké jejich učení, jež má vést k uvědomění si své ceny a přerodu v lepšího člověka. Rovněž číslo tři symbolizující zednářský trojúhelník hraje v opeře zcela zásadní roli: tři géniové, kteří doprovází Tamina a Papagena na jejich cestě, je učí třem základním pravidlům – neochvějnosti, trpělivosti a mlčenlivosti (možná tato třetí Mozartovi chyběla?). Na scéně se objevují tři chrámy symbolizující humanitu, sílu a krásu: Chrám Moudrosti, Chrám Rozumu a Chrám Přírody. Operou prochází tři hudební „zaklepání“ reprezentované dechovými nástroji. A jako Yin a Yang zde proti sobě stojí temná síla Královny noci a Sarastro reprezentující světlo, dobrotu a pořádek. Co je jisté, že Mozart zde evidentně odhaluje možná až příliš mnoho z tajemství, která měla zůstat v této pohnuté době skryta. Rozhodně více než například Ludwig van Beethoven (rovněž svobodný zednář), jenž se skromně uchýlil „pouze“ ke komponování v tónině Es dur, která má – jak jinak – tři bé…

„Program kombinující lehkost Mozartovy hudby s uvolněnějšími styly 20. století je předzvěstí radostného, energií nabitého večera.“

Koncerty Prague Philharmonia Wind Quintet patří tradičně k tomu nejlepšímu, co komorní řada PKF nabízí. Sám jako hráč na dechový nástroj dokáži plně ocenit záludnosti hry v dechovém kvintetu a k mým kolegům mě i díky tomu váže velký obdiv. Program kombinuje lehkost Mozartovy hudby s uvolněnějšími styly 20. století – jazzem, folklórními a tanečními rytmy. A to i v případě skladby Pavla Haase, jehož život – jak známo – předčasně vyhasl v jedné z plynových komor koncentračního tábora v Osvětimi. I přes tento smutný historický fakt se však tento večer můžete těšit na radostný, energií nabitý večer, jehož speciálním hostem bude vynikající klavírista Ivan Klánský. 

Svatopluk Zaal — trubka · PATRON KONCERTU

WOLFGANG AMADEUS MOZART
Kouzelná flétna K 620, předehra k opeře (úprava pro dechové kvinteto Joachim Linckelmann)
Kvintet pro klavír, hoboj, klarinet, lesní roh a fagot Es dur K 452
PAVEL HAAS
Dechový kvintet op. 10
NORMAN HALLAM
Dance Suite (Taneční suita)

PRAGUE PHILHARMONIA WIND QUINTET
Jiří Ševčíkflétna  Vladislav Borovkahoboj  Jan Brabecklarinet
Václav Fürbachfagot  Jan Musil lesní roh
Host: Ivan Klánskýklavír 

DETAIL KONCERTU a VSTUPENKY ON-LINE

za podpory
partneři
generální partner
hlavní partner
generální mediální partner
hlavní mediální partner