© Petr Dyrc

Tomáš Kačo

Hudbu Tomáše Kača označují kritici za žánr “sui generis”, natolik je jeho způsob propojení klasické, jazzové a tradiční romské hudby originální. Jeho cesta od bazarového rozladěného pianina v novojičínském bytě tradičně velké romské rodiny za klaviaturu koncertního Steinwaye v plné newyorské Carnegie Hall má rysy amerického snu. Je za ní ale, kromě potřebné trochy štěstí, zejména píle, pracovitost, zvídavost a odvaha.

Tomáš Kačo komponuje i aranžuje hudbu pro sbory a orchestry, ale věnuje se i filmové hudbě. Je vyzdvihována jeho schopnost pohlížet na zavedená témata nově, je často označován jako „The opener“.

Tomáš Kačo začal hrát na klavír v pěti letech, učil se ovšem zcela intuitivně a zákonitosti hry musel pochopit sám. K notám, stupnicím a technice se dostal ve dvanácti letech v hudebce. Zpětně počáteční svobodu v hraní i technice hodnotí pozitivně: „To, že jsem začínal improvizací a hraním podle sluchu, byla jedna z mých největších výhod, co se hudebního vnímání týče.“ Následovala studia na Janáčkově konzervatoři v Ostravě pod vedením profesora Pavla Motlocha, jehož Tomáš Kačo považuje i za svého osobního mentora. K jeho stěžejním učitelům na pražské AMU patřil především profesor Ivo Kahánek.

Peněžní výhru v soutěži mladých skladatelů pak „utratil“ za svou americkou šanci – za přijímací zkoušky na bostonskou hudební školu v Berklee, již dokončil už pod dvou letech studia v roce 2017, a za oceánem zůstal. Díky otevřenému prostředí jedné z nejlepších světových škol soudobé hudby mohl začít vnímat svůj romský původ jako zajímavou odlišnost a přednost, což se promítlo i do programu jeho recitálu v Carnegie Hall v únoru 2018. V programu s podtitulem Gypsy Soul představil vlastní skladby a úpravy děl Johanna Sebastiana Bacha a Fryderyka Chopina, tedy hudbu, která není ani romská, ani česká, ani klasická, ani jazzová „každý z posluchačů si v ní najde svůj příběh“.

Tomáš Kačo odehrál řadu recitálů v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Belgii, Izraeli, Kennedyho Centru ve Washingtonu či Metropolis Performing Arts Centre v Chicagu. Má za sebou dlouhodobou spolupráci s Idou Kelarovou, s níž v roce 2010 vydal album Romská balada, spolupracuje s řadou českých symfonických orchestrů, pro něž píše aranže. Otevřeně říká, že ve Spojených státech není jen za sebe – svou pověstnou „zaťatostí do hudby“ chce být příkladem pro ostatní romské děti.

Byť je jeho cílem primárně hudba sama o sobě, neomezující se nikdy na jeden žánr či styl, věří, že se nakonec může stát i možnou účinnou zbraní proti rasismu a pomáhat v hledání společných cest mezi majoritou a minoritou. Aplaudující Carnegie Hall je však jen jednou z variant životních snů – k těm dalším patří autorské album a jednoho dne třeba cena Grammy.

Své debutové album My Home, na kterém hostuje několikanásobný držitel ceny Grammy John Patitucci, Ondřej Gregor Brzobohatý, Kühnův dětský sbor, ale i Kačova mladší sestra Veronika, vydal Tomáš symbolicky 28. října 2018. Následovala série pěti singlů postupně vydávaných v prosinci 2020, symbolicky v termínech rušených koncertů během pandemie. Hraje si v nich s tradičními českými koledami, ale vzdává též hold L. v. Beethovenovi v kompozici „For Ludvig, yours Elise“.

Na objednávku České filharmonie zkomponoval pro červnový závěrečný Open Air koncert 125. sezony variace na téma nejznámějších českých operních árií s příznačným názvem Fantasy Open Air. Aktuálně pracuje na kompozici pro slavnostní koncert při zahájení českého předsednictví Evropské unie, kterou uvede společně s PKF - Prague Philharmonia v červenci 2022 pod příznačným názvem „Stronger than yesterday“.

Za podpory
Hl.město Praha
Ministerstvo kultury
Generální partner
Komerční banka
Hlavní partner
Hyundai
Generální mediální partner
Česká televize
Hlavní mediální partner
Hospodářské noviny
Patron
RSBC
Partneři
SIKO
BENU
Centrální depozitář cenných papírů
Mozart Prague